Promotie S.I. (Sára) Högye

Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
ESSB logo

Op vrijdag 13 september 2024 verdedigt S.I. Högye het proefschrift met de titel: ‘Probleemgedrag van kinderen in de vroege gezinsomgeving: het ontrafelen van de rol van hardhandig opvoeden door moeders en vaders‘.

Korte samenvatting:

In de vroege kindertijd – de eerste zes jaar – ontwikkelen kinderen een scala aan vaardigheden die hen in staat stelt hun emoties en gedrag te monitoren en te reguleren (Bronson, 2001; Posner & Rothbard, 2000). Als deze zelfregulatievaardigheden afnemen of verstoord zijn, kunnen kinderen emotionele en gedragsproblemen ervaren, die ik gezamenlijk definieer als ‘probleemgedrag’ (Campbell, 2006; Mesman et al., 2001). In dit proefschrift hebben we zowel brede als specifieke categorieën van probleemgedrag bestudeerd, zoals wanneer frustraties naar binnen (brede, internaliserende problemen) of naar buiten worden gericht (brede, externaliserende problemen) en betrokkenheid bij pestgedrag op school (specifieke categorieën). Omdat probleemgedrag bij kinderen veel voorkomt (Danielson et al., 2021; Jansen et al., 2012; Perren & Alsaker, 2006) en dit het risico op latere psychiatrische stoornissen vergroot (Grieshaber et al., 2023; Hofstra et al., 2000), hebben we de rol van de vroege gezinsomgeving in het probleemgedrag van kinderen onderzocht.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.