Promotie S. (Sebastiaan) Remmers

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op woensdag 6 maart 2024 verdedigt S. Remmers het proefschrift met de titel: ‘Studies naar het natuurlijke beloop van prostaatkanker en multivariabele risicostratificatie bij vroege detectie en behandeling‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

Prostaatkanker is een van de meest gediagnosticeerde vormen van kanker. Een gerandomiseerde, gecontroleerde studie toonde aan dat vroege detectie door middel van een bloedtest (d.w.z. op PSA gebaseerde screening) de ziektespecifieke sterfte verlaagt. In het proefschrift hebben we laten zien dat mannen, als gevolg van vroege detectie, gemiddeld een jaar eerder prostaatkankerpatiënt worden vergeleken met degenen die de screeningstest niet hebben ondergaan. Echter, zodra mannen zijn gediagnosticeerd met prostaatkanker, leven ze langer zonder progressie te ervaren. Dit toont aan dat PSA-gebaseerde screening de ziektelast kan verminderen.

Daarnaast hebben we aangetoond dat er een veelheid aan hulpmiddelen beschikbaar is voor de detectie van prostaatkanker in het diagnostische traject. Verwijzing voor prostaatbiopten kan op basis van een enkele PSA-test, maar ook op basis van zogenaamde multivariabele voorspellingsmodellen. Deze multivariabele voorspellingsmodellen combineren meerdere relevante klinische factoren in een individuele kans. We hebben aangetoond dat niet alle modellen moeten worden gebruikt in een situatie waarin het model niet is ontwikkeld. Daarnaast hebben we aangetoond dat ontwikkelingen in het pathologische beoordelingssysteem bijdragen aan een verbetering van de diagnostische en prognostische risicovoorspelling.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.