Promotie P. (Pau) Ribó Molina

Nieuwe infectiemodellen voor metapneumovirus-gastheer interacties
Promotor
Prof.dr. R.A.M. Fouchier
Co-promotor
Dr. B.G. van den Hoogen
dinsdag 10 sep 2024, 10:30 - 12:00
Promotie
Ruimte
Professor Andries Querido zaal
Gebouw
Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op dinsdag 10 september verdedigt P. Ribó Molina het proefschrift met de titel: ‘Nieuwe infectiemodellen voor metapneumovirus-gastheer interacties‘.

Korte samenvatting:

Het Humane Metapneumovirus (HMPV) werd voor het eerst geïsoleerd in Nederland in 2001, uit monsters verkregen van 28 kinderen met luchtweginfecties. HMPV is een pneumovirus, net als het nauw verwante zoogdiervirus Respiratoir Syncytieel Virus (RSV). Er zijn diverse HMPV-varianten geïdentificeerd, die kunnen worden onderverdeeld in de serotypen A en B, die op hun beurt verder kunnen worden onderverdeeld in de vier genotypes A1, A2, B1 en B2. HMPV veroorzaakt infecties van de bovenste en onderste luchtwegen, met klinische symptomen zoals hoesten, keelpijn, piepende ademhaling en koorts, of in ernstigere gevallen bronchiolitis, longontsteking en acute astma-aanvallen. Ondanks dat het virus mensen van alle leeftijden infecteert, zijn kinderen jonger dan 5 jaar, oudere mensen en immuungecompromitteerde patiënten het meest vatbaar voor door HMPV veroorzaakte ziekte. Onder kinderen worden HMPV-gerelateerde ziekenhuisopnames vooral vaak gezien bij zuigelingen jonger dan 6 maanden. Hoewel HMPV in 2001 werd ontdekt is de moleculaire kennis over het virus nog altijd beperkt doordat het virus moeilijk te kweken is. Het opzetten van relevante kweekmodellen voor vergelijkende studies met HMPV en nauw verwante virussen kan leiden tot een beter begrip over de interacties van het virus met de gastheer op moleculair niveau, wat vervolgens kan bijdragen tot ontwikkeling van antivirale therapieën.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.