Promotie N.P. (Novat) Sambodo

Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
Logo eshpm

Op woensdag 5 juni 2024 verdedigt N.P. Sambodo het proefschrift met de titel: ‘Op weg naar een grotere gezondheidszorgdekking in Indonesië: een evaluatie van de hervorming van de Nationale Ziektekostenverzekering (JKN) en de ongelijkheid in het gebruik van gezondheidszorg'.

Korte samenvatting van het proefschrift:

Na de implementatie van de Nationale Ziektekostenverzekering (JKN) worden de voortdurende inspanningen om de gezondheidszorgdekking in Indonesië te verbeteren geconfronteerd met verschillende uitdagingen die moeten worden onderzocht. Tot deze uitdagingen behoren onder meer het consolideren van bestaande ziektekostenverzekeringen en het introduceren van zelfingeschreven regelingen om het gebruik van gezondheidszorg effectief te verbeteren. Bovendien blijven er sociaal-economische en geografische verschillen bestaan, waardoor de gelijke toegang tot gezondheidszorgvoorzieningen voor verschillende groepen en regio’s wordt belemmerd. Een ander cruciaal aspect is het beoordelen van de effectiviteit van de op prestaties gebaseerde capitatie van BPJS Kesehatan bij het aanpakken van problemen met de kwaliteit van de gezondheidszorg, vooral in de eerstelijnszorg. Bovendien is het van cruciaal belang om de impact van natuurrampen, zoals de bosbranden van 2015, op het gebruik van de gezondheidszorg te begrijpen.

In dit proefschrift onderzoeken we deze uitdagingen en hun implicaties. Ten eerste onderzoeken we de relatie tussen het toenemende dekkingsaandeel en het zorggebruik op districtsniveau, waaruit een positieve correlatie blijkt, vooral in de ziekenhuiszorg. Zorgen over averechtse selectie bij zelfingeschreven regelingen brengen echter financiële duurzaamheidsrisico's voor JKN met zich mee. Ten tweede beoordelen we de verdeling van de gezondheidszorgfinanciering onder JKN, waarbij we de nadruk leggen op de aanzienlijke voordelen voor rijkere groepen en de regionale variatie in de kosten van ziekenhuiseenheden. Ten derde analyseren we de implementatie van prestatiefinanciering via de KBK-regeling voor gemeenschapsgezondheidscentra (puskesmas). Ondanks de hoge verwachtingen van de resultaten duiden onze bevindingen op beperkt succes bij het bevorderen van het gebruik van eerstelijnszorg (toegenomen maar niet aan de doelstelling voldaan). Ten slotte onderzoeken we de impact van de bosbranden van 2015 op het gebruik van gezondheidszorg, waarbij we ons concentreren op specifieke aandoeningen van de luchtwegen. Hoewel er beperkte effecten werden waargenomen voor ouderen, werden positieve effecten opgemerkt voor jonge kinderen die zorg zochten in stedelijke basisgezondheidszorginstellingen.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.