Promotie N.J. (Naomi) Meesters

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op dinsdag 1 oktober 2024 verdedigt N.J. Meesters het proefschrift met de titel: Neonatale stress en pijn: de weg naar verbetering - Streven naar comfort tijdens vroegtijdige blootstelling aan stress.

Hieronder volgt een korte samenvatting van het proefschrift:

Een opname op de IC Neonatologie (ICN) na vroeggeboorte is onvermijdelijk geassocieerd met zowel acute als langdurige pijn en stress, met een negatieve impact op de ontwikkeling van het kind als gevolg. Deze thesis bestaat uit drie delen gericht op essentiële aandachtspunten om ervoor te zorgen dat pasgeborenen op de ICN zich comfortabel voelen. Als eerste richtten we ons op de pijnbeoordeling, een belangrijke eerst stap van pijnmanagement. De mate waarin bestaande pijnmeetinstrumenten in staat zijn om een verschil in de mate van pijn na een pijnreducerente interventie en de pijnintensiteit bij extreem prematuren te bepalen bleek beperkt. Vervolgens evalueerden we de betrouwbaarheid en validiteit van de COMFORTneo om langdurige pijn te meten bij pasgeborenen. In het tweede deel beschreven we het effect van pijnbehandeling, namelijk het toedienen van sucrose om acute pijn te verminderen en pijnstilling bij kinderen met de zeer pijnlijke gastro-intestinale aandoening necrotiserende enterocolitis. In het derde deel van deze thesis beschreven we de ontwikkeling van de NeO-stress score. Vervolgens brachten we met deze score de stressblootstelling in kaart van te vroeg geboren kinderen tijdens een opname op één van de ICN afdelingen in Nederland. Ten laatste richtten we ons op de impact van de bezoekregels tijdens de COVID-19 lockdown op de stress van ouders. Deze thesis laat zien dat het vooropstellen van comfort, verminderen van onnodige stress blootstelling, een adequate behandeling en opvolging van de pasgeborenen en ouders na ontslag essentieel voor optimale resultaten bij het nastreven van comfort tijdens de opname op de ICN.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.