Promotie L.G.G. (Liza) van Lent

Het overwegen van deelname aan vroeg-klinische studies in de oncologie
Prof.dr. C.C.D. van der Rijt
Prof.dr. J.C.M. van Weert
Prof.dr. G.J. Hasselaar
Co-promotor
Dr. M.J.A. de Jonge
woensdag 19 jun 2024, 10:30 - 12:00
Promotie
Ruimte
Professor Andries Querido zaal
Gebouw
Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op woensdag 19 juni 2024 verdedigt L.G.G. van Lent het proefschrift met de titel: ‘Het overwegen van deelname aan vroeg-klinische studies in de oncologie‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

In dit proefschrift beschrijft Liza van Lent de ontwikkeling en evaluatie van een ‘Online Value Clarification Tool’ (OnVaCT) interventie. Deze interventie had als doel om patiënten met ongeneeslijke kanker en oncologen te ondersteunen in het proces van samen beslissen over mogelijke deelname aan vroeg-klinische studies (dat wil zeggen: experimentele behandelingen met onzekere uitkomsten).

Patiënten ervaren een betere kwaliteit van leven naarmate de besluitvorming over hun behandeling beter verloopt. Wanneer patiënten ongeneeslijk ziek zijn, bijvoorbeeld als zij gevorderde kanker hebben, kan een weloverwogen behandelbeslissing ervoor zorgen dat zij hun laatste levensfase doorbrengen zoals zij dat zelf willen. Het is daarom noodzakelijk om patiëntwaarden te bespreken tijdens het proces van samen beslissen.

Gebaseerd op systematisch literatuuronderzoek en interviews met patiënten, zijn diverse patiëntwaarden geïdentificeerd die belangrijk zijn in de overwegingen van patiënten over deelname aan een vroeg-klinische studie. Deze waarden, geïnspireerd door persoonlijke verhalen van patiënten en oncologen, zijn verwerkt in het online hulpmiddel (de OnVaCT) met communicatietraining. De interventie zorgde er niet voor dat de situatie minder onzeker of ingewikkeld is geworden voor patiënten: voor en na het implementeren van de interventie ervaarden patiënten ‘decisional conflict’ (dat wil zeggen: onopgeloste behoeften, zoals twijfels, ervaren rondom hun beslissing). Toch heeft de interventie het proces van samen beslissen in de spreekkamer aanzienlijk verbeterd. Oncologen betrokken patiënten namelijk meer bij alle stappen die horen bij samen beslissen, zoals het bespreken van patiëntwaarden en zorgdoelen. Dit proefschrift heeft daarmee een bijdrage geleverd aan een beter gesprek en beter proces van samen beslissen waarin patiëntwaarden centraal staan.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.