Promotie L.E. (Elisabeth) Scheffers

Fysieke inspanning bij kinderen met een chronische ziekte
Prof.dr. W.A. Helbing
Prof.dr. A.T. van der Ploeg
Prof.dr. J.C. Escher
Co-promotor
Dr. L.E.M. van den Berg
dinsdag 25 jun 2024, 10:30 - 12:00
Type
Promotie
Ruimte
Professor Andries Querido zaal
Gebouw
Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

L.E. Scheffers verdedigt haar proefschrift op dinsdag 25 juni 2024, getiteld: Fysieke inspanning bij kinderen met een chronische ziekte.

Hieronder volgt een korte samenvatting van het proefschrift:

Sporten en bewegen is geassocieerd met fysieke en psychologische gezondheidsvoordelen. Kinderen met een chronische ziekte hebben vaak lagere niveaus van dagelijkse fysieke activiteit en een verminderde inspanningscapaciteit vergeleken met gezonde leeftijdsgenoten. Het doel van dit proefschrift was om te onderzoeken of kinderen met vier chronische ziekten - kinderen met inflammatoire darmziekte (IBD), de ziekte van Pompe (een progressieve spierziekte), een Fontan-circulatie (een aangeboren hartafwijking) en bronchopulmonale dysplasie (vaak gezien bij premature baby's vanwege onderontwikkelde longen) - inderdaad minder fysiek actief zijn en een verminderde inspanningscapaciteit hebben. Om de niveaus van fysieke activiteit en de inspanningscapaciteit te verbeteren, namen de kinderen deel aan een 12-weken durende, op maat gemaakte sport-interventie (inclusief dieetadvies en/of psychologische begeleiding indien nodig). Kinderen met IBD en de ziekte van Pompe volgden een 12-weken durend kracht- en conditie-trainingsprogramma en volgden ook een gezond dieetadvies. Na de interventie hadden kinderen met IBD een verbeterde submaximale inspanningscapaciteit, minder darmklachten, een verbeterde kwaliteit van leven en verminderde door ouders gerapporteerde vermoeidheid. Kinderen met de ziekte van Pompe verbeterden in kracht, buikspierkracht en kwaliteit van leven. Kinderen met een Fontan-circulatie namen deel aan een krachttrainings programma met een eiwitrijk dieet en vertoonden verbeteringen in uithoudingsvermogen, hartfunctie en kracht. Kinderen met BPD voerden high-intensity intervaltraining uit, tegelijkertijd kregen ouders kregen psychologische ondersteuning. Deze kinderen vertoonden een toename in submaximale inspanningscapaciteit, piekbelasting en kwaliteit van leven. Na de sportinterventies namen meer kinderen met een chronische ziekte deel aan sportactiviteiten.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.