Promotie K.H. (Kayla) Green

Ontwikkelen en gedijen in een veranderende wereld
Promotor
Prof.dr. E.A. Crone
Co-promotor
Dr. S. van de Groep
Datum
donderdag 31 okt 2024, 13:00 - 14:30
Type
Promotie
Ruimte
Senaatszaal
Gebouw
Erasmus Building
Locatie
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
ESSB logo

Op donderdag 31 oktober 2024 verdedigt K.H. Green het proefschrift met de titel :Ontwikkelen en gedijen in een veranderende wereld

Hieronder volgt een korte samenvatting van het proefschrift:

De adolescentie is een unieke en vormende fase voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en de rijping van de hersenen. De jeugd van tegenwoordig groeit op in een samenleving die wordt gekenmerkt door meerdere mondiale veranderingen zoals klimaatverandering, oorlogen, armoede en de nasleep van een pandemie. Deze veranderingen, op macroniveau, kunnen het dagelijks leven verstoren en vervolgens invloed hebben op hoe jongeren over zichzelf, hun leven en hun toekomst denken. Echter, niet alle jongeren worden in gelijke mate getroffen. Er zijn grote verschillen in welzijn tussen jongeren. Om beter e begrijpen welke jongeren een groter risico lopen om harder geraakt te worden in hun welzijn en om tegelijkertijd gezonde ontwikkeling en positief welzijn te bevorderen, hebben we een integratieve benadering nodig waarin affectieve, cognitieve, sociale en neurale processen worden bestudeerd binnen hun context en over tijd.

Het huidige proefschrift had als doel de sociaal-economische, sociale en neurale determinanten van welzijn te onderzoeken, terwijl adolescenten en jongvolwassenen opgroeien in een snel veranderende wereld. Dit overkoepelende doel heb ik in vier delen behandeld. In deel I (hoofdstuk 2 en 3) heb ik de impact van de COVID-19-pandemie op de stemming en levenstevredenheid van adolescenten onderzocht. In deel II (hoofdstuk 4 en 5) richtte ik mij op hoe welzijn gemeten wordt bij jongeren en jongvolwassenen. In deel III (hoofdstuk 6 en 7) onderzocht ik het welzijn van adolescenten binnen de gezinscontext, door zowel beschermende als risicofactoren te bestuderen. Ten slotte bespreek ik in deel IV (hoofdstuk 8 en 9) twee perspectieven over hoe de kloof tussen wetenschap, beleid en samenleving kan worden overbrugd.

Ondanks de risico’s, uitdagingen en kwetsbaarheden zijn jongeren ook opmerkelijk veerkrachtig. Zij verdienen daarom een positief en veelbelovend toekomstbeeld. Wij als onderzoekers hebben de collectieve plicht bij te dragen aan dit doel door systemische belemmeringen te signaleren die jongeren blootstellen aan negatieve ontwikkelingsuitkomsten, en door mechanismen te bestuderen die ervoor zorgen dat kwetsbare jongeren kunnen gedijen en floreren.

Meer informatie

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen. 

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen