Promotie J.R. (Jan) Polling

Op 22 september 2021 verdedigt J.R. Polling zijn proefschrift, getiteld: ‘Development and Management of Refractive Error in Childhood’.
Promotor
Prof.dr. C.C.W. Klaver
Co-promotor
Dr. S.E. Loudon
woensdag 22 sep 2021, 15:30 - 17:00
Type
Promotie
Ruimte
Professor Andries Querido zaal
Gebouw
Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Myopie (bijziendheid) wordt een grote epidemie, en niet alleen in Azië, maar ook in veel andere delen van de wereld. De toenemende incidentie van myopie is direct gerelateerd aan veranderingen in de levensstijl van kinderen, ze spelen te weinig buiten en brengen te veel tijd binnen door met het kijken naar hun beeldschermen. Er is bezorgdheid over de toenemende prevalentie van myopie, omdat mensen met myopie later in hun leven meer kans hebben om slechtziend of blind te worden door complicaties, zoals netvliesloslating, glaucoom en myope maculadegeneratie. Daarom is er een dringende behoefte aan interventies die de progressie van myopie remmen. Hoewel er veel bewijs is over welke therapieën effectief zijn, is er weinig geïmplementeerd in de dagelijkse praktijk van oogzorgaanbieders.
Dit proefschrift beschrijft welke oogproblemen zich voordoen in de vroege kinderjaren, hoe het oog zich ontwikkelt en hoe dit de myope refractieafwijking op volwassen leeftijd beïnvloedt. Bovendien beschrijft het studies over hoe hoge doses atropine kan worden toegepast voor myopiecontrole en een richtlijn voor myopiecontrole dat door alle oogzorgaanbieders direct in de praktijk kan worden gebracht.

De promoties vinden niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats in de Senaatszaal op campus Woudestein of in de Professor Andries Queridozaal op het Erasmus MC. De kandidaten zullen hun proefschrift in een klein gezelschap of online verdedigen.