Promotie J.A. (Jaime) Caballero Santin

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op 11 maart 2022 verdedigt J.A. Caballero Santin zijn proefschrift, getiteld: ‘Stunted Innovation: How large incumbent companies fail in the era of supply chain digitalization’.

Proefschrift in het kort:

We leven in het tijdperk van automatisering, robots en kunstmatige intelligentie. De zogeheten "digitale transformatie" dwingt bedrijven te investeren in nieuwe technologieën om concurrerend te blijven en te voldoen aan de toenemende eisen van de markt. Machines worden geïntegreerd in digitale virtuele productiesystemen waar operaties te maken krijgen met verdergaande automatisering dan ooit tevoren. Hoe implementeren grote bedrijven nieuwe technologieën? Hoe absorberen organisaties binnen een bedrijf digitale innovaties? Waarom mislukken IoT-productontwikkelingen? Dit onderzoek exploreert digitale transformatie in operations management, in het bijzonder in Supply Chain Management, en verschaft inzicht in de effecten van inter- en intra-organisatorische digitalisering.

Deze dissertatie bestaat uit drie empirische studies die digitaliserings- en automatiseringsinitiatieven vanuit verschillende perspectieven onderzoeken. De eerste studie onderzoekt de digitalisering van toeleveringsketens in een bedrijf in de automobielsector door klantgestuurde implementatie van IoT-technologieën in de productiefabrieken van één van zijn leveranciers. De tweede studie analyseert de implementatie van automatiseringstechnologieën binnen de bedrijfsvoering van een organisatie. Ten slotte onderzoekt de derde studie een mislukt IoT-productontwikkelingstraject van een bedrijf in de automobielsector door middel van een casestudy met als doel een routekaart te bieden voor operations en innovatiemanagers. Deze dissertatie verkent pogingen tot digitalisering van de toeleveringsketen bij grote gevestigde bedrijven en werpt licht op de factoren die deze initiatieven mogelijk maken en belemmeren.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.