Promotie J. (Joydeep) Paul

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op 10 maart 2022 verdedigt J. Paul zijn proefschrift, getiteld: ‘Online Grocery Operations in Omni-channel Retailing - Opportunities and Challenges’.

Proefschrift in het kort:

In verschillende delen van de wereld is de online verkoop van levensmiddelen sterk gegroeid. Toch is het niet duidelijk of het thuisbezorgen van boodschappen op de lange termijn winstgevend kan zijn. De marges op levensmiddelen zijn laag. Het orderpicken en bezorgen van boodschappen is arbeidsintensief en gaat gepaard met hoge kosten. Het bezorgtarief dekt doorgaans niet alle kosten van een bestelling. Veel supermarkten investeren in de ontwikkeling van een online verkoopkanaal naast de bestaande winkels. Met de opkomst van de omnichannel supermarkt kunnen klanten hun aankopen doen in verschillende online en offline kanalen. Er bestaan veel synergieën tussen online en offline logistieke distributieprocessen en het goed benutten daarvan kan tot aanzienlijke kostenbesparingen leiden.

In dit proefschrift onderzoeken we strategieën voor het delen van capaciteit tussen de voertuigen voor het bevoorraden van de fysieke winkel en het beleveren van de afhaalpunten in de winkel. Door middel van een uitgebreide numerieke studie op basis van verschillende data (o.a. van onze praktijkpartner) laten we zien dat er aanzienlijke besparingen op de distributiekosten mogelijk zijn door de voertuigcapaciteit over twee kanalen te verdelen. Naast deze planningsaspecten onderzoeken we ook de interactie tussen het onlinekanaal en de fysieke winkel. Onze resultaten laten zien dat winstgevendheid van het onlinekanaal toeneemt bij een hogere bevolkingsdichtheid en afneemt bij een hogere winkeldichtheid. We zien ook dat een grote groei van de vraag binnenin het onlinekanaal een aanzienlijke impact kan hebben op de bestaande dynamiek en dat het op een bepaald moment rendabel wordt om het aantal fysieke supermarkten te verminderen

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.