Promotie H.W.T. (Jeroen) Smeele

Het verbeteren van de zorg voor zwangere reumatoïde artritis patiënten
Promotor
Prof.dr. R.J.E.M. Dolhain
Promotor
Prof.dr. J.M.W. Hazes
dinsdag 28 mei 2024, 10:30 - 12:00
Professor Andries Querido zaal
Gebouw
Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op dinsdag 28 mei verdedigt H.W.T. Smeele het proefschrift met de titel: ‘Het verbeteren van de zorg voor zwangere reumatoïde artritis patiënten‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

Reumatoïde Artritis (RA) is een van de meest voorkomende chronische aandoeningen bij vrouwen in de vruchtbare periode. Zwanger worden en zwanger zijn met een chronische ziekte zoals RA, heeft zijn eigen specifieke uitdagingen. Eerder onderzoek liet zien dat hoge ziekteactiviteit van RA ervoor zorgt dat vrouwen moeilijker zwanger worden en dat er een grotere kans bestaat op zwangerschapscomplicaties. Bovendien is het behandelen van vrouwen met RA die zwanger willen worden of zwanger zijn uitdagend. Belangrijke medicijnen die vaak gebruikt worden bij de behandeling van RA, zoals bijvoorbeeld methotrexaat (MTX), zijn namelijk teratogeen. Oudere studies laten ook zien dat tot wel de helft van alle vrouwen met RA actieve ziekte heeft tijdens de zwangerschap, met als gevolg schade voor de moeder en het kind. Dit proefschrift had als doel om te onderzoeken of de behandeling van RA in de periode voor, tijdens en na de zwangerschap verbeterd kon worden. Dit werd in de eerste plaats gedaan door een behandelingsstrategie, gericht op maximale onderdrukking van de ziekteactiviteit, te onderzoeken bij vrouwen met een kinderwens, tijdens de zwangerschap en in de periode na de geboorte. Deze behandeling is nu al gebruikelijk bij de behandeling van RA bij niet zwangeren. Daarnaast werd gekeken of bepaalde veel gebruikte vragenlijsten en laboratoriumbepalingen zinvol zijn bij de behandeling van zwangere vrouwen met RA. Als laatste werd gekeken of er ook in de periode na de geboorte verbeteringen in de behandeling mogelijk waren.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.