Promotie H.P.A. (Helen) Driessen

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op dinsdag 10 september verdedigt H.P.A. Driessen het proefschrift met de titel: ‘Het optimaliseren van ondersteunende zorg voor patiënten met kanker en hun naasten‘.

Korte samenvatting:

De diagnose, behandeling en gevolgen van kanker kunnen een grote impact hebben op patiënten en hun informele zorgverleners. Zij worden geconfronteerd met complexe zorg die door verschillende zorgprofessionals wordt geleverd. Tegelijkertijd veranderen taken en relaties thuis en op het werk. Deze wisselende kankergerelateerde uitdagingen kunnen leiden tot onvervulde zorgbehoeften. Ondersteunende zorg is belangrijk voor patiënten met de diagnose kanker en hun naasten om met deze (onvervulde) behoeften om te gaan. In deze stressvolle situatie hebben sommige patiënten en hun naasten moeite om passende ondersteunende zorg te vinden. Daarnaast heeft de ziekte ook een impact op het zorgsysteem. De vraag naar en de kosten van het zorgsysteem stijgen, terwijl er tegelijkertijd minder middelen beschikbaar zijn om te voldoen aan de behoeften van mensen met kanker

Daarom is het cruciaal om een strategische aanpak te ontwikkelen om passende, gepersonaliseerde en adequate ondersteunende zorg te bieden, waarbij rekening wordt gehouden met de kosten en de vraag naar zorg in de toekomst. Als gevolg hiervan neemt dit proefschrift een nieuw perspectief in door te focussen op de rol van aangewezen 'oncologische advies- en informatiecentra' bij het bieden van ondersteunende zorg. Dergelijke centra bieden verschillende soorten informele zorg samen met niet-medische formele zorg, aanvullend op en in nauwe samenwerking met de formele medische zorg die door het ziekenhuis wordt verleend. Het centrale doel van dit proefschrift was om de ondersteunende zorg voor mensen met kanker en hun naasten te optimaliseren.

Om nog steeds te kunnen voldoen aan de zorgvraag in de toekomst, is bredere samenwerking binnen zorgnetwerken nodig: de centra lijken in staat te zijn om binnen dit netwerk samen te werken en de zorgvraag vanuit de formele setting te verlichten. Bovendien verlichten dergelijke centra de ziektebelasting van de patiënt, waardoor de ervaring van kanker voor patiënten gedurende het ziekteverloop draaglijker wordt. De voortdurende ontwikkeling en ondersteuning van de centra binnen het bredere gezondheidszorgnetwerk zal cruciaal zijn om geïntegreerde zorg te waarborgen voor degenen die getroffen zijn door kanker: de centra zijn in de overgang van een ‘nice-to-have' naar een ‘must-have’.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.