Promotie C.F. (Casper) Zijderhand

Uitdagingen in de behandeling van eindstadium hartfalen
Promotor
Prof.dr. A.J.J.C. Bogers
Co-promotor
Dr. K. Caliskan
woensdag 2 okt 2024, 15:30 - 17:00
Professor Andries Querido zaal
Gebouw
Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op woensdag 2 oktober 2024 verdedigt C.F. Zijderhand het proefschrift met de titel: Uitdagingen in de behandeling van eindstadium hartfalen.

Hieronder volgt een korte samenvatting van het proefschrift:

Deze thesis onderzoekt verschillende aspecten van de behandeling van eindstadium hartfalen, met de focus op chirurgische technieken voor ondersteuning met een kunsthart (LVAD Left Ventricular Assist Device) en harttransplantatie. Hoewel chirurgische behandelingsopties voor patiënten met eindstadium hartfalen goed beschreven zijn, blijft het optimaliseren van deze technieken met behulp van realtime data onderbelicht. Verschillende benaderingen kunnen leiden tot uiteenlopende uitkomsten, waardoor het van belang is om klinisch relevante informatie te onderzoeken die chirurgen kan helpen hun technieken te verbeteren.

Dit onderzoek bestudeert de LVAD-implantatietechniek, specifiek de positionering van de inflow canule en de outflow graft, om de optimale positie te bepalen en handvaten te bieden voor de implantatie. Twee studies beschrijven de impact van patiëntspecifieke factoren op chirurgische uitkomsten, waaronder patiënten met pectus excavatum en anatomische variaties in de aftakkingen van de aortaboog. Daarnaast presenteert de thesis een grote systematische review met een hedendaagse meta-analyse waaruit blijkt dat de bicavale techniek de voorkeur heeft voor harttransplantatie.

Andere aspecten die in de thesis worden behandeld, deze omvatten een vergelijking van mechanische malfunctie tussen de HeartMate II en de nieuwere HeartMate 3, waarbij de laatste minder technische problemen vertoont. De thesis toont ook aan dat LVAD-patiënten tijdens actieve infectie(s) een verhoogd risico hebben op beroertes, gebruikmakend van gegevens uit een grote Europese database.

De thesis sluit af met een bespreking van de klinische implicaties van deze bevindingen en biedt suggesties voor verder onderzoek, waarbij de nadruk ligt op het optimaliseren van chirurgische technieken om de uitkomsten voor patiënten met hartfalen te verbeteren.

De openbare verdediging zal exact om 15.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.