Promotie B.A.M. (Berthe) van der Geest

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

B.A.M. van der Geest verdedigt haar proefschrift op woensdag 14 December 2022, getiteld: ’Neonatal hyperbilirubinaemia: Moving towards screening and treatment in primary care‘.

Samenvatting:

Geelzien bij pasgeboren baby’s is een natuurlijk verschijnsel in de eerste levensdagen en komt vaak voor. Bij de meeste baby’s verdwijnt dit vanzelf. Echter, bij sommige baby’s kan de stof die de gele kleur veroorzaakt, bilirubine, heel hoog worden en hersenschade veroorzaken. Hiervoor is het belangrijk om ernstig geelzien bij baby’s op tijd te herkennen en behandelen.

In dit proefschrift laten we zien dat ernstig geelzien in Nederland nog steeds voorkomt. Bij kinderen die ernstig geelzien is regelmatig de richtlijn niet gevolgd en dit wordt vaak niet genoemd als verbeterpunt. Daarnaast hebben we laten zien dat er vaak een afwachtend beleid wordt gevoerd, ook bij ernstig gele baby’s. Om de herkenning en behandeling van geelzien bij baby’s te verbeteren, is er een groot onderzoek hier naar opgezet (STARSHIP-onderzoek). In dit onderzoek krijgen baby’s (1) dagelijkse metingen van de gele kleur van de huid en (2) wordt de behandeling gegeven in zeven eerstelijns geboortecentra in plaats van in het ziekenhuis. Uit de eerste, voorlopige resultaten blijkt dat de behandeling voor geelzien in de eerstelijns geboortecentra bijna 85% van de ziekenhuisopnames kan voorkomen. Ouders zijn over het algemeen ook tevreden over deze behandeling.

Niet alle kinderen in Nederland verblijven in een eerstelijns geboortecentrum. Daarom is het ook belangrijk om de herkenning van ernstig geelzien thuis te verbeteren. Een onderzoek naar nieuwe methoden hiervoor is opgezet (BEAT jaundice@home-onderzoek) en de opzet wordt ook beschreven in dit proefschrift.

De bevindingen uit dit proefschrift zouden eraan bij kunnen dragen dat ernstig geelzien en de mogelijke levenslange gevolgen in de toekomst voorkomen kunnen worden.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.