Promotie A. (Ainara) Novales Uriarte

Thriving with Digitized Products: How firms leverage their generative capacity via experimentation, learning, and collaboration
Promotor
Prof.dr.ir. H.W.G.M. van Heck
Promotor
Prof.dr. M. Mocker
Datum
vrijdag 11 feb 2022, 13:00 - 14:30
Type
Promotie
Ruimte
Senaatszaal
Gebouw
Erasmus Building
Locatie
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op 11 februari 2022 verdedigt A. Novales Uriarte haar proefschrift, getiteld: ‘Thriving with Digitized Products: How firms leverage their generative capacity via experimentation, learning, and collaboration’.

De vooruitgang in informatietechnologie (IT) en de daaruit voortvloeiende toenemende populariteit van met IT verrijkte gedigitaliseerde producten, hebben de manier waarop organisaties waarde genereren met hun producten en aanbod radicaal veranderd. Het grenzeloze hergroeperen van de unieke eigenschappen van gedigitaliseerde producten (bijv. connectiviteit, herprogrammeerbaarheid) biedt nieuwe mogelijkheden voor innovatie en waard creatie. Het geeft gedigitaliseerde producten een generatieve eigenschap, omdat producenten en actoren de functionaliteit van gedigitaliseerde producten blijven uitbreiden en/of veranderen. Door deze generatieve eigenschap kunnen er vraagtekens worden gezet bij de aannames uit eerdere studies over innovatiemanagement met betrekking tot de grenzen en gecentraliseerde organisatie van innovatie.

In de afgelopen decennia zijn de gebruiksmogelijkheid- en generativiteitstheorie (in het Engels “Affordance Theory” and “Generativity Theory”) steeds populairder geworden in IS-onderzoek om het transformatieve karakter van digitale technologieën en hun generatieve mogelijkheden te onderzoeken. De gebruiksmogelijkheid theorie stelt ISonderzoekers in staat te bestuderen hoe een technologie een nieuwe bestemming krijgt door de actiemogelijkheden die het actoren biedt op basis van hun doelen, de materiële eigenschappen van de technologie en de gebruikscontext te onderzoeken. De generativiteitstheorie stelt IS-onderzoekers in staat het innovatietraject van een IT te onderzoeken door het gebruik van de technologie te verkennen, omdat deze ongevraagde veranderingen teweegbrengt. Vanuit een sociaal-technisch oogpunt en met behulp van gebruiksmogelijkheid en generativiteit als theoretische lenzen, onderzoekt dit proefschrift hoe bedrijven de generatieve capaciteit van hun gedigitaliseerde producten benutten om waarde te genereren uit mogelijkheden van hun gedigitaliseerde producten (d.w.z. gebruiksmogelijkheden).

De promoties vinden niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats. Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt. De ceremonie zal exact om 13.00 uur beginnen.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen