Power to the People | Discussie

Discussie
donderdag 16 mei 2019, 16:00 - 17:30
Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Van de Gele Hesjes tot Occupy Wall Street, van de Vijfsterrenbeweging tot Piratenpartijen, van de Arabische Lente tot de Brexit. Diverse groepen mensen uiten op verschillende manieren hun onvrede over de politiek en samenleving. Wat is de bron van deze ontevredenheid? Lukt het de huidige democratie - of het establishment, nog om haar kiezers te representeren? Kunnen volksbewegingen echte verandering afdwingen? Of zijn ze gedoemd tot een geïsoleerde rol aan de rand van het politieke landschap?

In de afgelopen decennia is het politieke systeem een constante bron geweest van debat, frustratie en conflict. In een wereld die alsmaar groter en complexer wordt, terwijl gelijkgestemde mensen op één klik afstand staan, zijn raakvlakken en een gedeelde identiteit moeilijk te vinden. Mensen accepteren niet langer zomaar de politiek en zijn actief op zoek naar nieuwe vormen van representatie en leiderschap. Zijn deze bewegingen alleen gebaseerd op onderbuikgevoel en sentiment, of is dit een te simpele verklaring van een wijdverspreide onrust? Kan de digitale wereld zorgen voor een democratische opleving? Zal wantrouwen worden geïnstitutionaliseerd? En wat voor soort politieke leider is in staat om op een constructieve manier de weg te wijzen?

In dit programma zullen socioloog Paolo Gerbaudo, filosoof Marli Huijer en mediawetenschapper Delia Dumitrica, spreken over volksbewegingen in het algemeen en gele hesjes in het bijzonder, en de uitdagingen in onze veranderende samenlevingen. Het programma wordt gemodereerd door politiek filosoof Gijs van Oenen.

Paolo Gerbaudo is senior lecturer Digital Culture and Society, zijn onderzoek richt zich op sociale media in hedendaags activisme en alternatieve politieke communicatie. In zijn eerste boek Tweets and the Streets: (Pluto Press, 2012) onderzoekt hij de impact van sociale media op bewegingen zoals de Arabische Lente en de Spaanse 'indignados'. Zijn recente boek The Digital Party: Political Organisation and Online Democracy (Pluto Press, 2018) belicht de transformatie van politieke partijen in tijden van sociale media.

Marli Huijer is hoogleraar publieksfilosofie aan de Erasmus School of Philosophy. Van 2015 tot 2017 was zij Denker des Vaderlands. Haar onderzoek richt zich op de publieke rol van filosofie, wetenschapsfilosofie & technologie en gender.

Delia Dumitrica is assistant professor in Political Communication aan de Erasmus School of History, Culture and Communication, met een focus op communicatietechnologie, nationalisme en globalisering. Haar onderzoek richt zich op hoe sociale media onze maatschappelijke betrokkenheid vormen.

Gijs van Oenen is universitair hoofddocent in politieke en sociale filosofie aan de Erasmus School of Philosophy. Zijn onderzoek richt zich op politieke theorie, de rechtsstaat, burgerschap en democratie.

Datum: donderdag 16 mei 2019
Tijd: 16.00 - 17.30 uur Inloop: 15.30u
Locatie: Erasmus Paviljoen, campus Woudestein

Ticket informatie
Toegang: gratis, reserveren wordt aanbevolen.

Georganiseerd door Studium Generale.