Opening Academisch Jaar 2024-2025

De kunst van verbinden
Illustratie van figuren rondom een wereldbol.
maandag 2 sep 2024, 15:00 - 16:30
Gesproken taal
Gebouw
Erasmus Building
Campus Woudestein
Aanmelden Voeg toe aan agenda
dr. Bonnie French zit in het publiek tijdens de Opening Academisch Jaar 2023.
Alexander Santos Lima

In tijden van klimaatverandering, verschuivende wereldorde en maatschappelijke en technologische ontwikkelingen werkt Erasmus Universiteit Rotterdam als een gemeenschap om deze complexe uitdagingen aan te pakken. We hebben samenwerking nodig en zoeken die op, zowel met elkaar als met externe partijen, om impactvolle en duurzame oplossingen te bereiken. Samenwerking gebeurt echter niet vanzelf. Het vereist een continu proces van openheid, feedback en bereidheid om te leren en in dialoog te gaan. Dit is geen gemakkelijke taak. Om deze reden staat de 'kunst van verbinden' centraal tijdens de Opening Academisch Jaar 2024–2025.

Des te meer reden om tijdens de ceremonie te reflecteren op hoe Erasmus Universiteit Rotterdam de Erasmiaanse waarde van 'verbinding' belichaamt en succesvolle samenwerkingen toont. Hoe halen zij het beste in elkaar naar boven om maatschappelijke impact te creëren? Hoe gaan zij de dialoog aan met de buitenwereld? Wat is er nodig om ervoor te zorgen dat deze relaties veerkrachtig blijven? Tijdens de Opening Academisch Jaar 2024–2025 zullen we de kunst van verbinden ervaren.

Aanmelden Opening Academisch Jaar 2024-2025

Registratie via het online aanmeldformulier is verplicht voor toegang tot het programma in de Aula en de borrel. De voertaal van de ceremonie is Nederlands, met vertaling naar het Engels beschikbaar. Na afloop van de ceremonie is er een borrel.

Programma

Hoe kan 'verbinding' bijdragen aan onze missie van positieve impact en aan onze droom om uit te groeien tot een echte maatschappelijke universiteit die sterk verweven is met de buitenwereld?

Deze topsprekers zullen de 'kunst van verbinden' verkennen:

• Mpho Tutu

Mpho Tutu is Anglicaanse priester, spreker, schrijver en dochter van Desmond Tutu. Zij promoot de filosofie van Ubuntu, die mensen inzicht geeft in zichzelf en hun verbinding met anderen. Ubuntu stelt dat men pas echt een persoon is door andere mensen. Met andere woorden, we zijn alleen mens in relatie tot andere mensen. Onze menselijkheid is verweven, en elke scheur in het weefsel van onze verbondenheid moet worden hersteld, zodat we allemaal heel kunnen worden. Het vormt de basis van wie we zijn.

Mpho Tutu glimlacht in de camera.
  • Annelien Bredenoord

Annelien Bredenoord wordt per 1 september 2024 voorzitter van het College van Bestuur, met de Opening Academisch Jaar als haar eerste officiële optreden in deze functie.

Annelien Bredenoord
  • Simone Fredriksz

Simone Fredriksz is lid van het College van Bestuur van Albeda MBO. Zij werkt op het snijvlak van bedrijfsleven, digitale technologie en onderwijs.

Simone Fredriksz glimlacht in de camera.
  • Desiree Hoving

De Opening Academisch Jaar wordt gepresenteerd door Desiree Hoving, een dynamische wetenschapsjournalist, bekend om haar charisma en boeiende moderatie.

Desiree Hoving glimlacht in de camera.
  • Huize Lucas

Het energieke muzikale optreden zal worden verzorgd door Huize Lucas, wiens eclectische mix van hi-fi elektronische producties met orkestrale arrangementen queer vreugde en collectiviteit benadrukt. Huize Lucas brengt muzikaal talenten uit verschillende achtergronden samen in een collaboratieve en inclusieve omgeving, waarmee zij het thema 'verbinding' belichamen dat centraal staat tijdens dit evenement.

Portret van Huize Lucas.

Nieuwe Voorzitter College van Bestuur

Dit jaar is de Opening Academisch Jaar een belangrijke gelegenheid voor de Voorzitter van het College van Bestuur. Annelien Bredenoord zal haar rol als voorzitter beginnen tijdens dit evenement, wat haar eerste officiële optreden in deze functie markeert.

Muurschildering Onthulling: De kunst van verbinden

Voorafgaand aan de Opening Academisch Jaar ceremonie, zal een muurschildering van kunstenares Marije Vermeulen worden onthuld op de zijmuur van het E-gebouw. Voor deze muurschildering heeft Vermeulen een ontwerp gemaakt dat rekening houdt met de unieke architectuur van het gebouw, met geometrische vormen en lijnen die een verbindend patroon vormen dat voortbouwt op de bestaande lijnen van het gebouw.

De muurschildering verbeeldt het thema 'verbinden' en symboliseert de toewijding van Erasmus Universiteit Rotterdam aan het omarmen van de kunst van verbinden door middel van interdisciplinair samenwerken en maatschappelijke betrokkenheid. Meer details over de onthulling van de muurschildering volgen binnenkort.

Voor meer informatie bezoek de pagina Opening Academisch Jaar 2024-2025.