NAVALNY

donderdag 3 nov 2022, 19:30 - 22:00
Gesproken taal

Erasmus Paviljoen

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

In 2020 werd de Russische oppositieleider Alexei Navalny vergiftigd met het zenuwgas Novichock en werd ziek in een vliegtuig. Na lange onderhandelingen werd hij in kritieke toestand geëvacueerd naar een ziekenhuis in Duitsland. Navalny overleefde de vergiftiging en keerde kort na zijn herstel terug naar Rusland, waar hij bij de paspoortcontrole op de luchthaven van Moskou werd gearresteerd en in een Russische goelag gevangen werd genomen met bijna geen mogelijkheden tot contact met de buitenwereld. Was het Kremlin betrokken bij deze vergiftiging? Was Navalny een bedreiging voor Poetins totalitaire doelen? Had Navalny in Duitsland moeten blijven om van daaruit de oppositie te coördineren?

In de documentaire NAVALNY geeft regisseur Daniel Roher ons een kijkje in de geest van de oppositieleider. In nauwe samenwerking met een onderzoeksjournalist van Bellingcat, Christo Grozev, verschillende nieuwszenders en zijn eigen team, probeert Navalny bewijsmateriaal te vinden over wie verantwoordelijk is voor zijn vergiftiging. De film wordt ingeleid door Dr. Rashid Gabdulhakov die uitgebreid veldwerk deed in Rusland en met eigen ogen zag hoe het land de afgelopen jaren is veranderd.

Dr. Rashid Gabdulhakov is assistent-professor bij het Research Centre for Media and Journalism Studies van de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij onderzoek doet naar schade en baten van sociale media. Tussen 2017 en 2021 heeft dr. Gabdulhakov uitgebreid onderzoek gedaan naar door burgers geleide rechtspraak in Rusland, waar sommige groepen zoals Navalny's Anti-Corruption Foundation vertrouwen op sociale media om staatsleiders te ontmaskeren. Dit werk resulteerde in baanbrekende inzichten over de toezichts- en controlemechanismen die het Kremlin hanteert te midden van door burgers geleid verzet.

NAVALNY (2022) I Regie: Daniel Roher I 138 minuten I Engelse ondertitels

Dit programma wordt georganiseerd door Studium Generale, Amnesty International Student Group Rotterdam (AISR) en de Eastern European Student Association (EESA).

Datum: Donderdag 3 november 2022
Tijd: 19:30 – 22:00 uur (Inloop: 19:00 uur)
Locatie: Theaterzaal, Erasmus Paviljoen, Campus Woudestein
Moderatie: Dr Rashid Gabdulhakov
Toegang: gratis, reserveren aanbevolen.