Marketing Research meets Marketing Practice

Voeg toe aan agenda
Polak building from a drone
Erasmus University Rotterdam - Alexander Santos Lima

Sluit je aan bij Erasmus University Rotterdam voor het inspirerende ‘Marketing Research meets Marketing Practice’ evenement, georganiseerd door de marketingafdeling van Erasmus School of Economics, in samenwerking met Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) en haar affiliates RM en SMP.

Het thema van de dag richt zich op hoe opkomende technologieën en innovatieve strategieën het marketinglandschap veranderen. Vier presentaties door vooraanstaande marketingprofessoren van Erasmus School of Economics zullen onderwerpen behandelen zoals nieuwe businessmodellen in platformmarkten, influencer marketing, het gebruik van customer insights voor innovatie, en het simuleren van marktonderzoeksdata met Large Language Models (LLMs). Deze presentaties bieden waardevolle inzichten voor zowel academische als professionele marketeers.

Dit evenement brengt ervaren praktijkmensen en marketingwetenschappers samen en bevordert een unieke uitwisseling van kennis en ideeën tussen de wereld van onderzoek en praktische toepassingen. Na de presentaties gaan de deelnemers in discussie over de praktische toepasbaarheid van de onderzoeksresultaten, wat een rijke kans voor samenwerking biedt.

Dit evenement is alleen op uitnodiging.

Presentaties

Als gevolg van de digitalisering van marktplaatsen en de opkomst van machtige online platforms zoals Amazon en Google, hebben veel merken hun eigen platforms ontwikkeld om controle te herwinnen en directe toegang tot hun consumenten te krijgen. Sportmerken zoals Nike lanceerden bijvoorbeeld productaanpassingsplatforms voor gepersonaliseerde aankopen. Softwaremerken zoals Microsoft introduceerden abonnementsplatforms die de focus verschuiven van productbezit naar producttoegang. Van Crombrugge’s presentatie combineert inzichten uit zijn onderzoek over hoe deze platformisering van merken en hun nieuwe businessmodellen de markstructuur van multi-merkmarktplaatsen hebben verstoord. Gebaseerd op een value creation–value appropriation-kader, stelt van Crombrugge dat merkplatforms een tweesnijdend zwaard zijn, aangezien de waarde die ze creëren vaak alle marktspelers dwingt te strijden voor hun aandeel.

Het onderzoek van Andreas Bayerl onderzoekt hoe bedrijven efficiënt inkomsten kunnen genereren door influencer marketing op platforms zoals Instagram en TikTok. De studie toont aan dat samenwerking met influencers met een kleinere achterban (zogenaamde nano- of micro-influencers) resulteert in een hoger rendement op investering in vergelijking met influencers met een grotere achterban (macro- of mega-influencers). Deze bevindingen bieden waardevolle inzichten voor bedrijven bij het kiezen van de meest effectieve influencers voor hun marketingcampagnes.

In het onderzoek van Camacho en Stremersch hebben zij vijf decennia aan academisch onderzoek gesynthetiseerd, 305 innovatiemanagers ondervraagd, en twaalf leidinggevenden van toonaangevende marktonderzoeksbureaus zoals Ipsos, Nielsen, Kantar, IQVIA en GfK geïnterviewd om bedrijven te helpen customer insights te gebruiken voor innovatie. Vervolgens hebben zij een kader gecreëerd dat richtlijnen biedt over hoe bedrijven effectief gegevens kunnen verzamelen, inzichten kunnen extraheren en deze inzichten kunnen toepassen bij innovatiebeslissingen. Hun bevindingen tonen aan dat bedrijven customer insights vaak onderbenutten voor innovatie, met name op gebieden die actieve klantbetrokkenheid vereisen, zoals crowdsourcing en co-creatie. Ze bieden aanbevelingen om bedrijven te helpen customer insights te benutten en gemiste innovatiekansen te voorkomen.

Het onderzoek van Martijn de Jong, in samenwerking met Bas Donkers, richt zich op geautomatiseerd marktonderzoek waarbij Large Language Models (LLMs) worden gebruikt om menselijke reacties te simuleren bij marktonderzoekstaken. Deze methode kan efficiënt inzichten genereren, bijvoorbeeld over merkpercepties, houdingen en gedrag. De overeenstemmingspercentages met traditionele menselijke enquêtes variëren per context, maar door het onderzoeksproces te versnellen en kosten te verlagen, beloven LLM-gebaseerde benaderingen het bereik van marktonderzoek te vergroten, waardoor het mogelijk wordt meer gedetailleerde en gevarieerde vragen te onderzoeken zonder uitsluitend afhankelijk te zijn van menselijke deelnemers.

15:00Ontvangst (Restaurant Van der Goot Building, 3e verdieping, M3-09 – M3-11)
15:30Start van het programma met welkomstwoord
Gecombineerde sessie A(Forumzaal Van der Goot Building, 3e verdieping, M3-15)
15:45Sessie onderwerp 1 door Michiel van Crombrugge