Can MDMA cure depression?

Lezing door dr. Michiel van Elk
maandag 14 feb 2022, 19:30 - 21:00
Gesproken taal
Livestream Voeg toe aan agenda

“Alle tieners zeggen ja tegen MDMA” rapten Ronnie Flex en Lil’ Kleine enkele jaren geleden. Hoewel dit wat overdreven is, klopt het wel dat psychedelica zoals MDMA, ayahuasca en LSD de laatste jaren aan populariteit hebben gewonnen. En niet alleen in het recreatieve circuit - ook in de wetenschap is meer aandacht voor deze drugs. Zo zijn er toepassingen in de geestelijke gezondheidszorg om bijvoorbeeld depressie of doodsangst tegen te gaan of in de klinische behandeling van verslaving. Moeten we onder het juk van president Nixon (“war on drugs”, 1971) vandaan kruipen en open staan voor het nut van psychedelica?

Neurowetenschapper Michiel van Elk doet onderzoek naar deze wondere middelen. Hij was aanvankelijk sceptisch; opgegroeid binnen de Pinkstergemeente, bleef hij lang het liefst verre van drugs. Maar iets wekte zijn interesse. In zijn lessen godsdienstpsychologie vertelde hij de studenten over het Goede Vrijdag-experiment van Walter Pahnke, waarbij een groep studenten psychedelica kregen toegediend in een kerk en een mystieke ervaring beleefden. En hoe kun je goed over een mystieke ervaring vertellen als je het zelf nooit hebt meegemaakt?

Kunnen psychedelica je leven veranderen? Maakt microdoseren met LSD je echt creatiever? Is ayahuasca dé oplossing voor depressie en verslaving? En helpt MDMA om trauma’s te verwerken? In deze lezing en in zijn boek Een nuchtere kijk op psychedelica, legt Michiel van Elk onder meer uit hoe een enkel stofje onze ervaring van de wereld kan veranderen; hij laat zien hoe psychedelica werken in ons brein en wie deze middelen misschien maar beter kunnen laten staan.

Dr. Michiel van Elk is universitair hoofddocent aan de Universiteit Leiden, waar hij psychologisch en neurowetenschappelijk onderzoek doet naar psychedelica. Bij Das Mag verscheen van zijn hand Een nuchtere kijk op psychedelica. Wat de wetenschap ons kan leren over geestverruiming.

Bekijk hieronder de livestream

Watch the lecture

Let op! In verband met kleine capaciteit, is dit programma alleen toegankelijk voor studenten op vertoon van de studentenkaart. Andere gasten zijn van harte uitgenodigd het programma te volgen via de livestream.

Datum: Maandag 14 februari 2022
Tijd: 19:30 – 21:00 uur (inloop 19:00 uur)
Locatie: Erasmus Paviljoen, Campus Woudestein en via livestream
Moderatie: Lenya Slierendrecht
Toegang: gratis, reserveren aanbevolen

Dit programma wordt georganiseerd door Studium Generale.