Keti Koti Tafel

Voeg toe aan agenda
A woman reading a card during Keti Koti Table
Stichting Keti Koti Tafel

Op donderdag 15 februari 2024 organiseert IDEA Center een Keti Koti Dialoogtafel, een nieuwe traditie om over ons koloniale- en slavernijverleden te praten.

Dit jaar op 1 juli is het 161 jaar geleden dat de slavernij in Suriname en op de Antillen door Nederland afgeschaft werd: ‘Keti Koti’ betekent ‘ketenen gebroken’. Aangezien hierop nog een decennium van verplichte arbeid ‘onder staatstoezicht’ volgde, is het pas 151 jaar geleden dat de tot slaaf gemaakten werkelijk vrijkwamen. De viering van deze mijlpalen heeft extra betekenis gekregen door de excuses voor de betrokkenheid bij slavenhandel en slavernij en voor de gevolgen ervan die de premier aanbood namens de Nederlandse overheid. Erasmus Universiteit Rotterdam vindt het belangrijk om aandacht te besteden aan deze beladen en gedeelde geschiedenis.

Wat is de Keti Koti Tafel?

De Keti Koti dialoogtafel is een nieuwe traditie die speciaal ontwikkeld is om onze gedeelde koloniale- en slavernijverleden en de gevolgen daarvan bespreekbaar te maken. Inmiddels hebben meer dan 300 organisaties en 37.000 mensen in binnen- en buitenland hieraan deelgenomen. De deelnemers wisselen met elkaar persoonlijke ervaringen, emoties en inzichten uit volgens een speciaal ontwikkelde methode. Tijdens deze dialoog wordt een drietal vragen beantwoord rondom een thema dat specifiek voor deze bijeenkomst bepaald is. Het thema dat we hebben gekozen voor onze tafel is: Burgermoed versus Stilzwijgen.

Wat gebeurt er tijdens de Keti Koti Tafel?

Tijdens de dialoog wordt een gezamenlijke maaltijd gegeten, die herinnert aan het slavernijverleden. Aan het begin en aan het eind worden enkele rituelen uitgevoerd die verwijzen naar de slavernij. Tussen de gesprekken door zingt het koor Fri Yeye treur- en bevrijdingsliederen die gezongen werden op de plantages ten tijde van de slavernij. Met deze dialoogbijeenkomst willen wij als Erasmus Universiteit Rotterdam samen met de stichting Keti Koti Tafel bijdragen aan het bestrijden van vooroordelen en discriminatie en aan het versterken van wederzijdse empathie en compassie.

Voor het plenaire gedeelte zal Nederlands de voertaal zijn. We hebben een tolk beschikbaar zodat er simultane vertaling naar het Engels aanwezig is.

Wachtlijst

We hebben het maximum aantal inschrijvingen behaald. Mocht je op de wachtlijst willen voor Keti Koti Tafel, stuur dan een mail naar ideacenter@eur.nl.