Josephine Rombouts over 'Opmerkelijke vrouwen'

Rotterdamsch Leeskabinet X Soroptimist International Club Rotterdam
Een jonge studente loopt met haar rug naar de kamera de trap in de Leeskabinet nis op, richting hoge en goedgevulde boekenkasten.
woensdag 19 jun 2024, 20:00 - 21:15
Senaatszaal
Gebouw
Erasmus Building
Ticket informatie

Toegang vrij, ook voor niet-leden.

Bestel uw ticket(s) Voeg toe aan agenda
Katja Poelwijk

Rita Lensink - Bosman lezing in samenwerking met Soroptimist International Club Rotterdam

Een talent hebben maar het niet mogen ontwikkelen, omdat je een vrouw bent. Het was vele eeuwen de realiteit, maar er waren altijd individuen die het toch lukte hun gaven in te zetten.

Opmerkelijke vrouwen, die tegen de stroom in hun droom volgden, of noodgedwongen hun werkterrein verlegden. Zo mocht Beatrix Potter geen wetenschapper worden, maar bleek ze een fenomeen als kinderboekenschrijver en illustrator.

Hedy Lamarr, de ‘mooiste vrouw van Hollywood’, legde de grondslag voor gps en wifi, maar het duurde toch nog zeventig jaar voordat ze erkend werd als de uitvinder ervan. Jane Austen liet haar heldinnen trouwen en goede huisvrouwen worden, maar verborg tussen de regels haar snoeiharde maatschappijkritiek.

In Opmerkelijke vrouwen verdiept Josephine Rombouts zich in de levens van vorstinnen en kokkinnen, wetenschappers en ondernemers. Het gaat daarbij steeds opnieuw om mensen die schier onmogelijke hordes moesten nemen om tot hun bijzondere prestaties te komen.

Josephine Rombouts studeerde kunstgeschiedenis en Nederlands. Vijf jaar woonde ze met haar gezin in de Schotse Hooglanden. Tegenwoordig schrijft ze boeken en artikelen, onder meer voor NRC, en geeft ze lezingen. Van alle delen van Cliffrock Castle samen werden ruim 125 000 exemplaren verkocht.

Rita Lensink - Bosman (1927 - 2016) was als advocaat en vice-president van de rechtbank Rotterdam lid van Soroptimist International Club Rotterdam. De lezing is een eerbetoon aan een bijzondere vrouw.

Graag aanmelden via bovenstaande ticketlink.

Lezing woensdag 19 juni 20.00 uur. Inloop vanaf 19.30.

Locatie: Erasmus Universiteit, Senaatszaal, Erasmus Building (voorheen gebouw A)

Na afloop signeert de auteur. Boekverkoop door boekhandel v/h Van Gennep.

Voorafgaand aan deze lezing vindt voor leden van het Rotterdamsch Leeskabinet de jaarvergadering plaats in zaal C1-1. Leden worden hierover nader geïnformeerd.