Euros for your organs?!

donderdag 14 feb 2019, 19:30 - 21:30

Arminius, Rotterdam

Voeg toe aan agenda
Anatomic profile of the human upper body

Radicaal en bijna in alle landen verboden: je laten betalen voor je organen of bloed voor transplantatie doeleinden. Voor de Amerikaanse econoom Mario Macis is het geen taboe. Het kan mogelijk het tekort aan bloed en organen oplossen en levens redden. De Erasmus Universiteit Rotterdam en economenberoepsvereniging KVS nodigden Mario Macis uit om over zijn ideeën in Arminius in debat te gaan.

Mario Macis stelde dat we op basis van gedegen wetenschappelijk bewijs moeten debatteren over de voors en tegens, de doeltreffendheid en de morele aspecten van vergoedingen aan orgaan- en bloeddonoren. Uit zijn onderzoeken, onder andere gepubliceerd in Science en de American Economic Review, concludeert hij dat mensen bereid zijn om in ruil voor een beloning hun bloed of een nier af te staan. Dat zou wachtlijsten aanzienlijk kunnen verkorten en zo veel levens kunnen. Dat wil niet zeggen dat we het dan ook moeten gaan doen, meent Macis. Er zijn ook morele bezwaren.

Daarna  ging hij voor een geïnteresseerd Rotterdams publiek in debat met de Utrechtse hoogleraar psychologie Denise De Ridder en de Rotterdamse Medisch Ethicus Eline Bunnink.

Vragen die aan bod kwamen:

• Zijn economische prikkels voor lichaamsdelen de oplossing voor de duizenden patiënten die wachten op een orgaan of bloed waarmee hun leven kan worden gered?
  • Waarom zou iemand zijn organen of bloed willen verkopen?
  • Hoe komt het dat velen in eerste letterlijk fysiek weerstand ervaren bij het idee alleen al? Liggen hier diep gevoelde morele redenen aan ten grondslag?
  • En zijn mensen nog steeds altruïstisch als ze geld krijgen voor hun kostbaarste eigendommen? En is dat erg?
  • Zijn er goede redenen om een en ander (niet) in de Nederlandse wet op te nemen?

Sprekers

Mario Macis gaf een lezing op basis van het onderzoek dat hij de afgelopen tien jaar op dit terrein heeft gedaan en dat onder andere in Science en de American Economic Review werd gepubliceerd. De lezing werd gevolgd door een debat met Denise De Ridder en Eline Bunnink en een Q&A met het publiek.

De avond werd gemodereerd door Robert Dur, hoogleraar Economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en KVS-voorzitter.

De avond in beeld

Euros for your Organs