Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) Open College

Meertaligheid als Super Power: inzichten en handvatten voor het effectief integreren van meertaligheid in het onderwijs
woensdag 2 okt 2024, 16:00 - 18:00
Lezing
Gesproken taal
Nederlands
Voeg toe aan agenda

LET OP: ONDERSTAAND EVENT IS INMIDDELs VOL! Wilt u zich aanmelden op de wachtlijst, dan kunt u een email sturen naar: Office.empo@essb.eur.nl

Het volgende Open College waar je je voor kunt aanmelden is met Gert Biesta op 15 januari (meer informatie volgt tzt)

Keynote lezing EMPO 2 oktober 2024 door dr. Ellen-Rose Kambel, directeur Rutu Foundation voor intercultureel meertalig onderwijs.

Onderwijs is onderdeel van de samenleving. Er moet uitwisseling plaatsvinden. Hoe vaak wordt er niet gezegd dat theorie en praktijk meer in verbinding moeten staan? Om vorm te geven aan die verbinding organiseert de nieuwe lerarenopleiding van de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO), vier keer per jaar “open colleges”. Deze colleges zijn relevant en interessant voor onze studenten, maar ook voor mensen werkzaam in de praktijk, voor mensen die overwegen een opleiding zoals de EMPO te volgen en voor mensen die het leuk vinden om extra inhoud tot zich te nemen. Iedereen is welkom, hoe diverser het publiek hoe beter!

We zijn verheugd om aan te kondigen dat Dr. Ellen-Rose Kambel dit keer onze gastspreker zal zijn. In een steeds diverser onderwijslandschap is meertaligheid een Super Power die nog te vaak onbenut blijft.

Ellen Rose Kambel

Tijdens deze keynote neemt Kambel het publiek mee in de wereld van meertaligheid in het onderwijs, met een focus op hoe we deze kracht kunnen inzetten om het leerproces van alle leerlingen te verrijken. We verkennen verschillende modellen die in Nederland zijn gebruikt, zoals OALT - Onderwijs in Allochtone Levende Talen en meer recent: TTO (Tweetalig Onderwijs) en VVTO (Vroeg Vreemde Taalonderwijs). Daarnaast kijken we naar de nieuwste inzichten uit onderzoek over hoe meertaligheid cognitieve, sociale en academische voordelen kan bieden.

Een bijzonder aandachtspunt is de Taalvriendelijke School, een concept dat scholen ondersteunt bij het creëren van een omgeving waarin alle talen van leerlingen worden gewaardeerd en benut. De Taalvriendelijke School biedt praktische handvatten om meertaligheid te integreren in het curriculum, communicatie met ouders te verbeteren en een inclusieve schoolcultuur te bevorderen. We bespreken hoe deze aanpak kan bijdragen aan zowel de cognitieve als sociale ontwikkeling van leerlingen, en hoe het kan dienen als een voorbeeld voor andere scholen.

Met praktische voorbeelden biedt deze keynote inzichten en tools om de potentie van meertalige leerlingen volledig te benutten en een inclusieve leeromgeving te creëren die recht doet aan alle talen en culturen.

Het Open College is op woensdag 2 oktober en vindt plaats in het Dokhuis, Doklaan 10, 3087 CB Rotterdam. Inloop met een drankje zal zijn om 16.00 uur, start Open College 16.30 uur, einde Open College 17:30 uur met een drankje. Er zijn géén kosten verbonden aan deelname.

Het Open College heeft een beperkte beschikbaarheid, Vol is Vol.

Hartelijke groet namens de EMPO