Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) Open College (VOL)

woensdag 13 mrt 2024, 16:00 - 18:00
Type
Lezing
Gesproken taal
Nederlands
Voeg toe aan agenda
ESSB Empo Open College Rinka van Zundert
(Update 29 feb - het event is vol - je kunt je niet meer inschrijven voor het Open College)
 Woensdag 13 maart, 16.00 – 18.00 uurOpen College: Dr. Rinka van Zundert vertelt over positieve psychologie in het onderwijs

We doen dit om extra kleur en diepgang te geven aan het EMPO curriculum, om andere invalshoeken voor het voetlicht te brengen, om te inspireren en om tot verder denken aan te zetten.

Iedereen is welkom. Onze stagescholen, partners van andere opleidingen, en iedereen die onderwijs een warm hart toedraagt en wie het onderwerp aanspreekt.

Leer- & Veerkracht

Rinka van Zundert is afgestudeerd als orthopedagoge en promoveerde daarna cum laude in de Pedagogische Wetenschappen. Na haar promotie richtte zij de eerste master in Positieve Psychologie in Nederland op aan de Radboud Universiteit Nijmegen en ontving daarvoor de Universitaire Prijs voor Jonge Docent. In 2013 richtte zij Leer- & Veerkracht op, een innovatieve hele schoolbenadering in veerkracht en welbevinden (www.leerenveerkracht.nl), waar inmiddels 35 scholen mee werken. Daarnaast geeft zij nog post-doctoraal onderwijs in Positieve Psychologie aan het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen en treedt zij op als spreker en adviseur voor gemeentes en schoolbesturen over veerkracht en welbevinden.

Inzichten vertalen naar praktijk

In dit college zal Rinka ingaan op de wetenschap van de Positieve Psychologie en hoe de inzichten hieruit concreet vertaald kunnen worden naar toepassing in de dagelijkse praktijk van het onderwijs.

Rinka: “Ik heb vroeger op school honderden steden, rijtjes met woorden, natuurwetten en historische feiten en ga zo maar door erin gestampt. De meeste ervan ben ik eerlijk waar weer vergeten. Maar niemand heeft ooit tegen me gezegd: “Hee Rinka, als je je onzeker of niet goed voelt, kijk dan eens naar je gedachten. Die kloppen namelijk niet altijd.” (Wetenschappelijk feitje: Een optimistische denkstijl is een van de belangrijkste factoren die welbevinden vergroten en problematisch functioneren voorkomen.)

Dat we (deels) de handvatten missen om ons welbevinden op peil te houden blijkt ook uit de hoge cijfers van depressie, angst, alcohol- en drugsgebruik, burn-out…en dat begint al in de puberteit, soms eerder nog zelfs. Maar we hoeven niet steeds opnieuw zelf het wiel uit te vinden. Er zijn heel veel manieren om onze veerkracht en welbevinden te vergroten waarvan inmiddels bekend is dat ze werken. Het mooie is dat je die manieren heel goed kunt verweven in de schoolvakken en dat het tegelijkertijd de leerprestaties bevordert.

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer we leerlingen al in hun jeugd tools helpen aanreiken om deze eigenschappen en vaardigheden te versterken, ze veel sneller tot hun unieke volle potentieel komen. En van het potentieel dat elk mens in zich heeft…daarvan geloof ik dat het onbegrensd is en dat we er in de toekomst nog positief verrast van zullen staan.”