111e dies natalis

‘Engaging Minds, Advancing Science’
Header voor de dies natalis 2024.
vrijdag 8 nov 2024, 15:00 - 16:30
Gesproken taal
Gebouw
Erasmus Building
Campus Woudestein
Meld je aan voordat de zaal vol zit! Voeg toe aan agenda
Annelien Bredenoord spreekt op het podium in de Aula tijdens dies natalis 2023
Arie Kers

Erasmus Universiteit Rotterdam is vastbesloten om de uitdagingen van complexe transities naar een duurzame, vreedzame en rechtvaardige wereld op een inclusieve en betrokken wijze aan te gaan. Bij het maken van lastige afwegingen, die onvermijdelijk ontstaan bij de overgang naar een betere wereld, dienen de Erasmiaanse waarden als kompas voor onze wetenschappers, studenten en medewerkers.

Hoe zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk mensen profiteren van deze transities en niemand achterblijft? Wat is nodig om kennis en ideeën op te halen uit alle hoeken van de samenleving? Welke verantwoorde afwegingen moet een ‘engaged university’ maken tussen de verschillende belangen die op het spel staan? Hoe komen we tot ware inclusieve welvaart? En wat is er voor nodig om een nieuwe generatie verantwoordelijke leiders op te leiden die duurzaamheid, ethiek en recht omarmen en actief uitdragen? Deze vragen staan centraal tijdens de dies natalis, de verjaardag van Erasmus Universiteit Rotterdam op vrijdag 8 november a.s. met als titel:

‘Engaging Minds, Advancing Science’.

Aanmelden dies natalis 2024

Registratie via het online aanmeldformulier is verplicht voor toegang tot het programma in de Aula en de borrel. De voertaal van de ceremonie is Engels. De 111e dies natalis is ook te volgen via een livestream die openbaar toegankelijk is.

Programma:

• Rectoraatsoverdracht

Tijdens de dies natalis vindt de officiële rectoraatsoverdracht plaats van prof.dr. Annelien Bredenoord naar prof.dr.ir. Jantine Schuit. Als nieuwe rector magnificus houdt Jantine Schuit haar eerste diesrede.

Jantine Schuit is vanaf 1 november 2024 de rector van EUR.
  • Eredoctoraat

Professor Alison Wylie (University of British Columbia, Canada), erepromotor, dr. Conrad Heilmann (Erasmus School of Philosophy).

Alison Wylie kijkt in de camera.
  • Eredoctoraat

Professor Koen Lenaerts (President Europese Hof van Justitie), erepromotor, prof.dr. Fabian Amtenbrink (Erasmus School of Law).

Koen Lenaerts kijkt in de camera.
  • De presentatie van de dies natalis is in handen van journalist, spreker en filmmaker Ikenna Azuike. Met muzikale optredens van LAKSHMI.

Fotografie & video

Tijdens de dies natalis worden foto’s en video-opnames gemaakt. Het kan zijn dat je herkenbaar in beeld komt. Als bezoeker geef je toestemming voor het opslaan en gebruiken van deze beelden voor commerciële doeleinden.

Bezoek voor meer informatie de pagina van de dies natalis. Heb je vragen? Stuur dan een e-mail naar ceremonies@eur.nl