NWO Veni-subsidie ​​toegekend aan Alice Murphy

High resolution picture of EUR campus
Alice Murphy smiling

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft dr. Alice Murphy van de Erasmus School of Philosophy een individuele NWO Veni-subsidie ​​toegekend. De NWO Veni-subsidie, van maximaal 320.000 euro, wordt toegekend aan excellente onderzoekers die onlangs zijn gepromoveerd om gedurende een periode van drie jaar zelfstandig onderzoek te doen en hun ideeën te ontwikkelen. Laureaten staan ​​aan het begin van hun wetenschappelijke carrière en tonen een opmerkelijk talent voor wetenschappelijk onderzoek.

Alice Murphy is momenteel een postdoctoraal onderzoeker in wetenschapsfilosofie aan het Munich Center for Mathematical Philosophy (MCMP). Ze kwam bij het centrum nadat ze haar doctoraat (2020) had behaald aan de Universiteit van Leeds, in het Verenigd Koninkrijk.

Het onderzoek van Alice richt zich op verbeeldingskracht, creativiteit en esthetische waarden in de wetenschap, evenals op de relaties tussen gedachte-experimenten en andere praktijken zoals computersimulaties en fysieke experimenten. Ze is co-redacteur van The Aesthetics of Scientific Experiments (Routledge, 2023) en werkt momenteel aan esthetische waarden en verbeeldingskracht in de context van centrale onderwerpen in de epistemologie van de wetenschap, waaronder begrip en getuigenis. Bij het MCMP gaf ze ook cursussen over onderwerpen als verbeelding en fictie in de wetenschap, kunstfilosofie en creativiteit, en feministische epistemologie.

Murphy gaat in het najaar van 2024 aan de Erasmus School of Philosophy werken aan haar NWO Veni-project.

Over het driejarige NWO Veni-project

Het driejarige NWO Veni-project richt zich op ‘Esthetische Waarden en de Sociale Epistemologie van de Wetenschap’. De hedendaagse wetenschapsfilosofie benadrukt het belang van het begrijpen van de sociale aspecten van wetenschap, het onderzoeken van de impact van ethische waarden op onderzoek, de collectieve productie van wetenschappelijke kennis en de rol van vertrouwen in samenwerking en wetenschapscommunicatie. De discussies over esthetische waarden in de wetenschap hebben zich echter grotendeels onafhankelijk van deze kwesties ontwikkeld. Het Veni-project wil deze kloof overbruggen door een nieuw perspectief te bieden op esthetische waarden in de wetenschap, door de literatuur nauwer af te stemmen op de wetenschappelijke praktijk door hun rol binnen de sociale dimensies van de wetenschap te benadrukken.

De commissie beschouwt het project als “origineel en innovatief omdat het belooft prikkelende nieuwe perspectieven te bieden, niet alleen op de waarden, oordelen en denkbeelden die in wetenschappelijke praktijken geïmpliceerd zijn, maar ook op een groot aantal hedendaagse debatten in de esthetische theorie en de wetenschapsfilosofie.”

Neem voor meer informatie contact op met Eddie Adelmund (adelmund@esphil.eur.nl).