In de Media: Joris Krijger Over Zijn Onderzoek Naar Morele Dilemma’s Bij Kunstmatige Intelligentie En Zijn Werk Bij De Volksbank

Vooraanzicht Joris Krijger
Roy Borghout

In een tijdperk waar kunstmatige intelligentie (AI) steeds prominenter wordt in verschillende sectoren, inclusief de financiële wereld, brengt het gebruik van deze technologie complexe ethische vraagstukken met zich mee. Joris Krijger begon in 2019 met een hybride onderzoeksproject waarin hij enerzijds promoveert aan de EUR op het onderwerp AI en ethiek en anderzijds bij De Volksbank is aangesteld als Ethics & AI-officer om te helpen bij het navigeren door deze morele dilemma's. Zoals Krijger benadrukt, kunnen AI-modellen zowel veelbelovend als problematisch zijn. Ze kunnen fraude effectief opsporen, maar ook onschuldigen onterecht aanwijzen als fraudeurs. De vraag rijst dan: wat vinden we een passende balans en hoe rechtvaardigen we die keuzes?

In reactie op een eerdere waarschuwing van Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens, voor het wijdverbreide gebruik van discriminerende algoritmen door overheidsinstanties schreef Krijger vorige week in de Volkskrant dat de discussie genuanceerder gevoerd moet worden. Het probleem ligt niet zozeer bij incompetentie of onvoldoende ethisch bewustzijn binnen deze organisaties, maar bij een fundamenteel misverstand over hoe algoritmen werken en hun inherente neiging om onderscheid te maken.

Krijger betoogt dat we algoritmen niet moeten beschouwen als neutrale technologieën, maar als systemen die doordrenkt zijn met subjectieve keuzes, zoals welke risicofactoren belangrijk zijn. Deze technologieën zijn in feite ‘meningen aangekleed met een code’, zoals wiskundige Cathy O’Neil stelt. Dit vereist een voortdurende kritische houding ten opzichte van de onderliggende aannames en ethische implicaties van AI. Het gaat niet alleen om technische precisie, maar om een diepgaande maatschappelijke discussie over welke waarden leidend moeten zijn in onze digitale toekomst.

Het groeiende gebruik van AI vraagt om wat Krijger noemt, een 'volwassen' benadering van ethische toetsing binnen organisaties. Zowel in zijn werk als in zijn onderzoek benadrukt hij dat discriminerende algoritmen niet enkel een technologisch probleem zijn, maar ook een organisatorisch en maatschappelijk vraagstuk. Er is een bredere discussie nodig over welke waarden centraal moeten staan in de inzet van AI en hoe deze vertaald kunnen worden naar gerechtvaardigde vormen van onderscheid. Alleen door deze ongemakkelijke discussies te voeren, zo stelt Krijger, kunnen we zorgen voor een rechtvaardige en ethisch verantwoorde toepassing van kunstmatige intelligentie.

Dit artikel is een samenvatting van twee onlangs gepubliceerde artikelen.

Lees het gehele artikel op de website van de Volkskrant
Lees het gehele artikel op de website van Het Financieel Dagblad.

Voor meer informatie of persverzoeken kunt u contact opnemen met de facultaire persvoorlichter Eddie Adelmund (Adelmund@esphil.eur.nl