Call for Papers: Vrijdag de 13e! – Durf jij?

A mouth covered by a plaster

Vrijdag 13 oktober 2023 organiseert de Erasmus School of Philosophy (ESPhil) in samenwerking met de OZSW de Nederlands-Vlaamse Filosofiedag 2023. Dit jaar is het thema Taboe en Ongemak in de Filosofie. Wat zijn taboes precies; bestaan ze nog wel? Stuit jij in je onderzoek op een ongemakkelijke waarheid? Zijn er impopulaire opinies die meer erkenning verdienen? Wie waren de bestrijders of initiators van begripsmatige en praktische verboden gebieden in de geschiedenis? En welke taboes zijn het doorbreken waard?

Taboe en Ongemak in de Filosofie

In een Erasmiaanse sfeer van humor, respect en kennis van zaken zoeken filosofen hun intellectuele grenzen op tijdens de 41e Nederlands-Vlaamse Filosofiedag op vrijdag de 13e.

Filosofen werkzaam in Nederland en Vlaanderen, in het bijzonder jonge onderzoekers zoals (Research) Masterstudenten en PhD’s, worden van harte uitgenodigd hun werk te presenteren op deze feestdag van de filosofie.

Naast twee keynote sprekers over ‘Taboe en Ongemak’ zullen er parallelle sessies worden georganiseerd met Nederlandstalige en Engelstalige presentaties en aansluitend ruimte voor discussie.

De Nederlands-Vlaamse Dag van de Filosofie zal dit jaar opnieuw academische filosofie presenteren met een twist. Het model voor het evenement is de zogenaamde 'Science Slam', een steeds populairder wordend evenement waarbij onderzoeksrapportage en het vertellen van verhalen hand in hand gaan. We gebruiken dit format om inspirerende, onderhoudende en heldere communicatie van filosofische ideeën aan te moedigen. Sprekers worden van harte uitgenodigd om iets nieuws uit te proberen, zowel wat betreft de inhoud als de presentatiemodus. Alle presentaties zullen plenaire lezingen zijn, met 10 minuten voor de presentatie en 5 minuten voor discussie. Je bent vrij om je eigen presentatiemodus te kiezen; er zijn geen specifieke voorschriften (bijvoorbeeld wel of geen gebruik van slides of andere media).

Een jury zal de bijdrage belonen die het beste een overtuigende presentatie weet te combineren met filosofische diepgang. Er zal ook een prijs worden uitgereikt door het publiek.

Als je van plan bent om een presentatie te geven, dien dan je abstract (maximaal 450 woorden) in het Nederlands of het Engels vóór 1 augustus 2023 in via e-mail (vanbeurden@esphil.eur.nl). Vermeld alsjeblieft zowel je argument als hoe je van plan bent het te presenteren. Vul ook dit formulier in voor deelname.

Uiterlijk 12 augustus ontvang je bericht of jouw presentatie wordt opgenomen in het programma.

Vul a.u.b. dit formulier in voor deelname!