Kwantificeren van gezondheidswinst van zorginterventies voor beleid

Looptijd: 2021-2023
Opdrachtgever: Zorginstituut Nederland

Projectbeschrijving

Het Zorginstituut Nederland heeft een structurele academische samenwerking met Erasmus School of Health, Policy and Management (ESHPM) van Erasmus Universiteit Rotterdam. In deze samenwerking streven de deelnemende partijen naar toegepast wetenschappelijk onderzoek op regelgevingskwesties, vanuit het standpunt van ‘evidence-based policymaking’. Als onderdeel van deze samenwerking is in 2021 een project gestart waarbij het prioriteren van zorg in tijden van schaarste wordt onderzocht.

Middelen in de gezondheidszorg (zoals geld, personeel, capaciteit) zijn schaars. Het handhaven van een kwalitatief hoogstaand zorgstelsel dat betaalbaar en toegankelijk is voor iedereen vraagt daarom om prioritering en het maken van keuzes. Onderzoekers van Erasmus MC hebben ten tijde van de COVID-19 pandemie een besliskundig model ontwikkelt om deze keuzes te onderbouwen met kwantitatieve informatie. Met behulp van deze informatie kunnen behandelstrategieën onderling vergeleken worden.

Het doel van dit project is om met behulp het besliskundig model zowel operatieve als non-operatieve interventies te kunnen prioriteren. De gezondheidswinst van verschillende interventies wordt met behulp van dit model berekend. Met deze uitkomstmaat kunnen interventies geprioriteerd worden op een transparante en objectieve wijze.

Daarnaast zijn we geïnteresseerd in de perspectieven van burgers op het gebruik van dit model in de praktijk. Om de legitimiteit van dergelijke modellen te vergroten is het belangrijk om goed zicht te hebben op de normatieve en ethische afwegingen en dilemma’s die burgers zouden maken wanneer hen gevraagd wordt interventies te prioriteren. Hierdoor wordt inzichtelijk wat maakt dat burgers afwijken van de transparante en objectieve wijze van prioriteren zoals deze door het beslismodel wordt voorgesteld.

De uitkomsten van dit project worden vervolgens ook geëvalueerd met diverse stakeholders (beleidsmakers, artsen, burgers). De uitkomst van dit project kan beleidsmakers ondersteunen bij het prioriteren van zorg.

Team

Dr. Vivian Reckers-Droog, Thomas Reindersma (PhD-kandidaat), dr. Bert de Graaff, Prof. dr. Werner Brouwer

In samenwerking met Erasmus MC: Prof. dr. Hester Lingsma (Erasmus MC), Prof. dr. Rob Baatenburg de Jong (Erasmus MC), dr. Esmee Venema (Erasmus MC), Anouk van Alphen (PhD-kandidaat, Erasmus MC).