BE-grip: ‘Een reflexief lerend systeem om de ondersteuning voor personen met onbegrepen gedrag te verbeteren’

Looptijd: April 2023 – April 2026
Opdrachtgever: ZonMw

Project beschrijving

De moord op Els Borst, de schietpartij op een zorgboerderij in Alblasserdam, de onrust op de Dam tijdens de Dodenherdenking en oponthoud door mensen die over de snelweg lopen. Dit zijn allemaal voorbeelden van incidenten met personen die in het nieuws worden geclassificeerd als personen met verward en/of onbegrepen gedrag.

De term ‘verward gedrag’ is door de Nederlandse politie geïntroduceerd om de tijd te kunnen registreren die zij besteden aan mensen die geen strafbaar feit hebben gepleegd, maar wel overlast veroorzaken of waarover anderen zich zorgen maken. Het betreft een heterogene groep bestaande uit mensen die te maken hebben met een combinatie van psychische, sociale en/of maatschappelijke problemen. Zij vallen vaak tussen wal en schip als het gaat om zorg en ondersteuning. Dit kan leiden tot (ervaren) overlast en zorgen over veiligheid, zowel voor de persoon met het gedrag als voor hun omgeving. 

Sinds 2016 zijn er in heel Nederland verschillende initiatieven opgezet om de ondersteuning voor mensen met onbegrepen gedrag te verbeteren. Van 2019-2021 hebben we deze ontwikkelingen geëvalueerd (zie link). Deze formatieve evaluatie liet zien dat het verbeteren van de ondersteuning voor mensen met onbegrepen gedrag een weerbarstige uitdaging is, die verschillende individuele, bestuurlijke en organisatorische taken op lokaal, regionaal en nationaal niveau omvat. Het vinden van oplossingen is complex vanwege de betrokkenheid van vele belangen en perspectieven, met uiteenlopende visies op zowel het probleem als de oplossing. Daarom werd aanbevolen om te werken aan systemen die gericht zijn op het beheersbaar maken van problemen door verbindingen te faciliteren tussen verschillende lagen, professionele domeinen, organisatiestructuren en financieringsstructuren.

Middels het vervolgproject ‘BE-grip’ onderzoeken we wat er nodig is om duurzame, domein-overschrijdende leer- en verbeterprocessen op verschillende niveaus te realiseren (van de professional in de wijk tot landelijke beleidsmakers), hoe deze processen met elkaar verbonden kunnen worden, en welke bestuurlijke voorwaarden daarvoor nodig zijn. Deze inzichten worden opgedaan door middel van actieonderzoek (RMA) met een kwalitatieve benadering. De kennis draagt bij aan de ontwikkeling van een duurzaam lerend systeem dat rekening houdt met verschillende perspectieven op hoe het ondersteuningssysteem kan worden afgestemd op de uitdagingen waarmee mensen met onbegrepen gedrag in hun dagelijks leven worden geconfronteerd.

Team

Projectleider: dr. Violet Petit-Steeghs
Contact: vpetit@eshpm.eur.nl 

Projectleden: prof. dr. Hester van de Bovenkamp, prof. dr. Roland Bal, Lizette Krist, MSc.

Maatschappelijke producten

Bereiken van geleerd leiderschap

Positieve impact

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen