Verplichte donorregistratie is een mooi idee dat juridisch helemaal niet kan

Martin Buijsen

Alex Gosselt maakt zich sterk voor verplichte donorregistratie (Nederlands Dagblad 8 februari). De intensivecarearts in opleiding constateert dat we aan deze discussie al te veel tijd en geld hebben verspild. Worden mensen verplicht hun keuze te laten registreren, bijvoorbeeld wanneer zij een nieuw paspoort of rijbewijs nodig hebben, dan zullen binnen enkele jaren de keuzes van alle Nederlanders bekend zijn.

Zowel artsen als nabestaanden zullen dan niet meer hoeven te worstelen met moeilijke vragen.

Bovendien levert verplichte registratie volgens Gosselt meer donoren op en wordt zelfbeschikking werkelijk gewaarborgd. Immers, als mensen verplicht worden een keuze te registreren, hoeft niemand meer iets te veronderstellen met betrekking tot de wensen van overledenen. Wat een vondst! Enkel voordelen!

Er is alleen een klein probleem. Het mag niet. Het is de wetgever domweg niet toegestaan een dergelijke wet te maken. Tot donorregistratie verplichten kan immers niet zonder sanctie.

Moet het paspoort of rijbewijs dan worden geweigerd? Moet er een geldboete worden opgelegd? Dat zou wel een heel opmerkelijk gebruik van overheidsbevoegdheid zijn.

Het artikel is vandaag verschenen in het Nederlands Dagblad; Editie Dinsdag; OPINIE; Blz. 12

Martin Buijsen is hoogleraar gezondheidsrecht aan Erasmus School of Health Policy & Management van de Erasmus University Rotterdam.