Thijs van den Broek ontvangt NWO SGW Open Competitie beurs

Campus Woudestein Erasmus Universiteit Rotterdam

Zeven onderzoekers van Erasmus Universiteit Rotterdam en Erasmus MC hebben een NWO SGW Open Competitie beurs toegewezen gekregen. De Open Competitie van SGW heeft als doel om excellent vrij, nieuwsgierigheidsgedreven onderzoek te bevorderen met een primair sociaalwetenschappelijke of geesteswetenschappelijke onderzoeksvraag en probleemstelling. Een van de laureaten is Thijs van den Broek, universitair docent aan Erasmus School of Health Policy & Management. Hij ontvangt de beurs voor zijn onderzoek: Loneliness as a Driver of Emigration (LoneDrivE).

Loneliness as a Driver of Emigration (LoneDrivE)

Veel migranten kampen met eenzaamheid. Dit wordt meestal toegeschreven aan uitdagingen die met migratie gepaard gaan, zoals het gemis van vrienden en familie in het herkomstland en problemen rondom de vestiging in het bestemmingsland. Dit project bekijkt of daarnaast een tot dusver onderbelichte verklaring een rol speelt, namelijk dat migranten vaak al relatief eenzaam waren voordat zij migreerden. De wens te ontsnappen aan ervaringen van eenzaamheid in het herkomstland zou immers bij kunnen dragen aan het voornemen om te emigreren. In dit project worden verschillende, complementaire bestaande databronnen geanalyseerd om inzicht te krijgen in hoeverre eenzaamheid aanspoort tot emigratie.

Lees meer over de andere 6 laureaten.

Universitair Docent