Terugkeer verzorgingshuizen oplossing voor problemen ouderenzorg?

Verzorgingstehuis
Pieter Bakx op de zevende verdieping in Baylegebouw

In de uitzending van EenVandaag schijnt Pieter Bakx, gezondheidseconoom aan Erasmus School of Health Policy & Management, zijn licht op de mogelijke terugkeer van verzorgingshuizen.

'Past niet meer bij oudere van nu'

Is het reëel om te denken dat we terug kunnen of moeten naar het ouderwetse bejaardenhuis? Pieter Bakx betwijfelt het: "In het bejaardenhuis van vroeger werd je volledig ontzorgd. Dat past niet meer bij de mentaliteit van veel mensen die alles zo lang mogelijk zelf willen doen."

Hij ziet dat een groot deel van de ouderen juist graag zelfstandig wil blijven wonen. "In de eigen buurt blijven en het liefst in het eigen huis."

Eenzaamheid als onderliggend probleem

Er zijn wel plekken voor ouderen tussen thuis en het verpleeghuis in. Zo zijn er aanleunwoningen, thuisplusflats, knarrenhofjes en andere initiatieven. Toch blijft de roep om het bejaardenhuis bestaan, ziet ook Bakx. "Kennelijk is dit aanbod niet passend voor iedereen en zijn er niet genoeg van zulke plekken."

Daarnaast is er volgens de gezondheidseconoom een ander onderliggend probleem. "Dan heb ik het over eenzaamheid en niet meer mee kunnen in de samenleving. Dat verdwijnt niet door die bestaande initiatieven. Waarom zijn bejaardenhuizen dan wél een oplossing?", werpt hij op. "Ik denk dat we dat onderliggende probleem moeten onderkennen en serieuzer moeten oppakken."

Bekijk de hele uitzending of lees verder op de website van EenVandaag

Universitair Hoofddocent