Renée Scheepers ontvangt €17.500,- van Stichting Erasmus Trustfonds

Renee Scheepers
Dr. Renee Scheepers

Renée Scheepers, assistant professor bij Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM), ontvangt het bedrag voor haar onderzoek ‘Zorgen voor ouderen is zorgen voor verplegers’. Sinds het begin van de COVID-19 pandemie zijn de arbeidsomstandigheden in de gezondheidszorg veeleisender dan normaal.

De pandemie heeft geleid tot hogere sterftecijfers bij ouderen in verpleeghuizen, waardoor veel zorgverleners die werkzaam zijn in deze verpleeghuizen terecht vrezen voor besmetting van hun patiënten, zichzelf en geliefden. Hoewel er al zorgen waren over de effecten van de stressvolle omstandigheden die zorgverleners ervaren, is er nog weinig bekend over de precieze impact van de coronacrisis zelf op zorgverleners in verpleeghuizen.

Dit onderzoek zal gedurende een jaar de impact van de coronacrisis op het welzijn van zorgverleners in verpleeghuizen onderzoeken en kijken naar hoe organisatorische, werkgerelateerde en persoonlijke middelen hun welzijn kunnen ondersteunen. In samenwerking met de verpleeghuissector wordt daarna besproken hoe de resultaten van dit onderzoek naar de praktijk kunnen worden vertaald, door ze vast te stellen in organisatiebeleid en interventies, teamtraining, individuele coaching of e-health.

“Ik ben ontzettend blij om met dit project inzicht te gaan krijgen in hoe verpleeghuisorganisaties het beste kunnen zorgen voor hun zorgverleners tijdens de coronacrisis, zodat zorgverleners ook weer zo goed mogelijk kunnen zorgen voor hun patiënten”, aldus de assistant professor.

Universitair Docent

In totaal stelt Stichting Erasmus Trustfonds €105.000,- beschikbaar voor 6 onderzoeksprojecten binnen de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) over het sociaal-economisch effect van de COVID-19 pandemie.