Prof. dr. Maartje Schermer benoemd tot hoogleraar op nieuwe KNMG-leerstoel ‘Gezondheidsethiek in een technologische samenleving’

Prof.dr. Maartje Schermer

Vanaf 15 oktober 2024 zal prof. dr. Maartje Schermer de leerstoel ‘Health Ethics in a Technological Society (Digital Health Ethics)' bekleden bij Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM). De leerstoel is ingebed in de sectie Law & Health Care en richt zich op de ethische vraagstukken rond de technologische ontwikkelingen in de gezondheidszorg, zoals digitalisering, robotisering en kunstmatige intelligentie.

De digitale ontwikkelingen veranderen de gezondheidszorg ingrijpend, wat grote invloed heeft op de rollen en relaties tussen artsen en patiënten en ethische vraagstukken oproept. Een belangrijke opgave voor de KNMG is om ervoor te zorgen dat artsen ook in de toekomst hun vak op een goede manier kunnen blijven uitoefenen.

Prof. dr. Maartje Schermer brengt een schat aan expertise en ervaring mee naar haar nieuwe rol. Haar onderzoek richt zich op ethische en filosofische vraagstukken in medisch onderzoek, praktijk en beleid. Centrale thema's in haar werk zijn onder meer de veranderende opvattingen over gezondheid en ziekte door nieuwe medische technologieën, de wenselijkheid van vroege ziektedetectie zonder beschikbare behandeling, het gebruik van digitale technologieën in de zorg en een rechtvaardige verdeling van dure behandelingen.

Maarten IJzerman, decaan ESHPM: ‘”Ik vind het geweldig nieuws dat Maartje Schermer is benoemd op een voor ESHPM nieuwe leerstoel in de sectie Law & Health Care. Deze leerstoel is een versterking van ons (ethiek) onderwijs en een belangrijke schakel in het onderzoek naar digitale zorg en het gebruik van artificial intelligence, zoals in ons investeringsthema ‘Sustainable Workforce’ en het onderzoek in de Convergence Alliance. De samenwerking met KNMG, ESPhil en Erasmus MC maakt dat het samen nog sterker kan worden ontwikkeld.

In haar huidige functie bij Erasmus MC heeft prof. dr. Schermer zich bewezen als een toonaangevend denker op het gebied van bio-ethiek, de ethiek van nieuwe medische technologie, en de filosofie van de geneeskunde. Daarnaast draagt zij actief bij aan de publieke discussie over de ethische implicaties van nieuwe en opkomende medische technologieën.

“Maatschappelijke ontwikkelingen en technologische vooruitgang vragen om nieuwe vaardigheden en inzichten," zegt KNMG-voorzitter René Héman. "Om daar goed op voorbereid te zijn, is wetenschappelijk onderzoek naar de impact van deze veranderingen essentieel. Deze nieuwe KNMG-leerstoel gaat daarbij helpen."

De leerstoel wordt gevestigd aan de Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM), in nauwe samenwerking met het Erasmus MC en de Erasmus School of Philosophy (ESPhil). Er zal nauw worden samengewerkt met de recent ingestelde KNMG-leerstoel Recht, Zorgtechnologie en Geneeskunde aan Amsterdam UMC.