Nederland staat voor grote bouwopgave verpleeghuizen

In het Financieele Dagblad van 4 februari maakt Richard Janssen, hoogleraar aan Erasmus School of Health Policy & Management, zich zorgen over de enorme bouwopgave die Nederland te wachten staat. Janssen: "Verpleeghuiszorg is steeds meer eindelevenszorg geworden. Het is soms niet mogelijk en duur om die zorg thuis te geven."

Gezien de vergrijzing wordt in 2030 een groot tekort aan verpleegbedden verwacht, bracheoriganisatie voor zorgondernemers Actiz verwacht dat zo'n 31.000 extra bedden nodig zijn. De vraag is echter wie de verpleeghuizen gaat bouwen.

In het nieuwsartikel zegt Janssen dat het niet denkbaar is dat er weer verpleeghuiskolossen komen: "Toekomstige verpleeghuizen zullen bestaan uit kleinere eenheden van zes tot acht bewoners, die sommige faciliteiten delen en waar 24/7 zorg geleverd kan worden. Die eenheden zullen wel geclusterd zijn in grotere projecten."

Wil je het hele artikel lezen? Bezoek dan de website van het FD.