In gesprek met... Lisanne Brenkman

Voor dit interview is het de beurt aan alumna Lisanne Brenkman. Zij heeft in 2021 de European Master in Health Economics and Management (Eu-HEM) afgerond. Lisanne volgde de laatste track in Innsbruck, schreef daar haar scriptie en is toen in Oostenrijk blijven wonen.

Waarom wilde je in Oostenrijk blijven?

Ik hou heel erg van de natuur hier, van de bergen en de sneeuw. Ik kan hier skiën en snowboarden en ik heb hier nu ook een vriend. Verder is de levensstijl hier rustiger dan in Nederland, daar ervoer ik het meer als een ratrace. Bovendien zijn de arbeidsvoorwaarden hier super goed met 25 vakantiedagen, 13 publieke feestdagen, een 13e en 14e maand en een keer per jaar 500 euro klimaatbonus van de overheid!

Hoe is je carrière gestart na het afronden van Eu-HEM?

Ik ben meteen werk gaan zoeken, maar dat was best moeilijk omdat ik geen zakelijk Duits spreek. Vanaf april 2022 werk ik in Wenen bij XUND, een IT-bedrijf dat werkt met Artificial Intelligence. Wij bieden digitale zorgoplossingen voor mensen die een zorgvraag hebben, maar niet bij hun huisarts terecht kunnen. Ook in Oostenrijk stijgt de zorgvraag en daalt bij veel mensen de health literacy, dus wij proberen die groep mensen te helpen. Het eerste half jaar heb ik vanuit Innsbruck gewerkt en in december 2022 ben ik naar Wenen verhuisd.

Twee meiden met een mondkapje op, voor een kerstboom
Lisanne Brenkman in Innsbruck

Wat is health literacy?

Dat zijn de vaardigheden van individuen om informatie over gezondheid te verkrijgen, te begrijpen, te beoordelen en te gebruiken bij het nemen van gezondheid-gerelateerde beslissingen.

Wat doe je bij XUND?

Ik ben Business Development Manager. Ik doe business-to-business sales en dan met name internationaal. Wij proberen bestaande oplossingen slimmer te maken. Wij zeggen altijd: “Wij zijn de motor, niet de auto”.

Waarom heb je destijds voor Eu-HEM gekozen?

Ik kom uit een familie van artsen en heb zelf eerst Geneeskunde gedaan. Het zou dus logisch zijn geweest als ik coschappen was gaan lopen. Ik heb gekozen voor Eu-HEM, omdat ik denk dat je als manager of bestuurder nationaal en internationaal beter het verschil kunt maken dan als zorgprofessional.

En hoe vond je Eu-HEM?

Corona heeft het studeren anders gemaakt. Ik heb in coronatijd mijn kamer opgezegd en ben weer bij mijn moeder gaan wonen. Gelukkig ging ik in september 2020 naar Innsbruck. Daar was de horeca ook dicht, maar we konden wel lekker wandelen en skiën. Het viel me overigens op dat ESHPM de digitalisering meteen heel goed oppakte. Er werden onmiddellijk Zoom calls gepland en de transitie naar online colleges ging snel en goed (niet doorvertellen, maar ESHPM deed dat eigenlijk veel beter dan Innsbruck). Bovendien heb ik erg veel geleerd bij Eu-HEM: diverse en actuele kennis, bijvoorbeeld over HTA, innovatie en ethiek.

Een groep skiërs op de piste
Lisanne Brenkman in Tirol

Heb je nog goede herinneringen aan docenten?

Jazeker, aan Anne Marie Weggelaar en Maureen Rutten-van Mölken. Anne Marie Weggelaar heeft mij ook na mijn studie nog geholpen, met haar heb ik videocalls gehad over het strategisch aanpakken van mijn innovatieproject. Maureen Rutten-van Mölken vond ik steengoed in haar colleges. En van MCI Innsbruck heb ik goede herinneringen aan Stephan Schlögl en Siegfried Walch. Stephan was mijn scriptiebegeleider en Siegfried het hoofd van onze MCI-afdeling en lid van Eu-HEM Board. Beiden hebben mij goed ondersteund, zowel tijdens als na het Eu-HEM programma. Ik ben nog in gesprek met hen over toekomstige manieren van samenwerken.

En wat heb je voor toekomstplannen?

Ik begin in september met een bachelor AI, want ik wil graag up-to-date blijven met de industrie. Ontwikkelingen als ChatGPT volg ik op de voet. In de toekomst wil ik een eigen bedrijf oprichten gericht op digitalisering in de zorg. Ik heb al een klein bedrijfje, waarmee ik Engelstalige notitieboekjes verkoop. Deze bieden mensen die stress ervaren handvatten. Er staan tools in om erachter te komen wat de stress precies veroorzaakt, waardoor je meer controle over je emoties ervaart. Ik wil ook graag een Nederlandse vertaling laten ontwikkelen. En ik heb ook nog een kinderdroom, namelijk acteren en in musicals spelen. Misschien kan ik ooit beide dromen vervullen. Ik ben Eu-HEM in ieder geval heel dankbaar voor alles wat ik heb geleerd.

In gesprek met… jou?

Heb jij ook warme herinneringen aan jouw tijd bij SAG/iBMG/ESHPM die je graag met mede-alumni deelt? Laat het weten in een mail naar alumni@eshpm.eur.nl.