Experimenteren in het openbaar bestuur met stadslabs

Straat met gebouwen en een zebrapad

Erasmus School of Health Policy & Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam en Universiteit Twente presenteren een podcast over experimenteren in het openbaar bestuur via zogenaamde stadslabs. Ook in Nederland worden steeds vaker stadslabs opgericht om stedelijke uitdagingen aan te pakken zoals gebiedsinrichtingen, gezondheidsverschillen en energietransities.

Wat zijn stadslabs? Dr. Lieke Oldenhof (ESHPM): ‘Stadslabs verschillen van andere meer reguliere vormen van samenwerking tussen overheid, inwoners en organisaties. Stadslabs focussen zich op co-creatie: een lokaal probleem samen proberen te begrijpen en oplossen in een lerende omgeving. Veelal getrokken door inwoners zelf, maatschappelijke organisaties, scholen en ondernemers. De lokale (semi-)overheid zit over het algemeen wat meer op de handen’.

Sabrina Huizenga - Rahmawan MSc (ESHPM): ‘Deelnemers van stadslabs hebben veelal de ambitie te experimenteren en stapsgewijs te leren van nieuwe aanpakken. Waar veel wetenschappelijk onderzoek gaat over de soorten oplossingen die stadslabs presenteren focussen wij ons in deze serie op de betekenis van deze nieuwe samenwerkingsvorm voor het openbaar bestuur. Dit doen we omdat we meer willen weten over het democratisch perspectief van stadslabs’.

‘Zijn stadlabs bijvoorbeeld representatief? Zijn ze een afspiegeling van inwoners uit een buurt of wijk? En moet dat überhaupt een vereiste zijn? In de podcast staan we uitgebreid stil bij de constatering dat hier meerdere mogelijkheden in zijn. Er is geen één waarheid over het democratisch perspectief van stadslabs. Maar daarom is het belangrijk om te begrijpen hoe we in het openbaar bestuur en samenleving breed met stadslabs en hun opbrengsten om kunnen gaan’ aldus prof.dr. Hester van de Bovenkamp (ESHPM).

‘Met de podcastserie willen we met voorbeelden uit de praktijk een beeld geven van ons onderzoek en de dilemma’s die deelnemers ervaren als ze in een stadslab aan de slag gaan. Zo kom je ook te weten welke afwegingen een rol spelen als je stadslabs wilt starten, met wie je kan samenwerken en hoe je als probleemoplosser verantwoording aflegt zonder te vervallen in bureaucratie. De drie afleveringen van de podcast duren 15 minuten per stuk en zijn te beluisteren via Spotify’ aldus Willem-Jan Velderman MSc (Universiteit Twente).

Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door de Nationale Wetenschapsagenda (NWa). In het blad ‘Bestuurskunde’ is onlangs een artikel over het onderzoek naar de stadslabs verschenen.

Universitair Hoofddocent
Promovendus