Conferentie: ‘Experience based co-design, sharing experiences and co-designing new applications’

Op 18 maart 2018 organiseerde het projectteam een invitational conference over de Experience based co-design (EBCD) methode. Hier kwamen onderzoekers uit Nederland en Zweden bij elkaar om ervaringen te delen en van elkaar te leren.

Hester van de Bovenkamp deelde ervaringen met EBCD projecten in de ziekenhuiszorg en Marjolijn Heerings vertelde hoe ze met het projectteam EBCD heeft aangepast aan de woonzorg voor mensen met een verstandelijke of psychiatrische beperking en de thuiszorg voor ouderen. Andere sprekers deelden ook hun ervaringen met EBCD.

Kristina Areskoug-Josefsson van de Jönköping Academy, vertelde hoe ze in Zweden de EBCD methode inzetten om co-creatie van de zorg vorm te geven. Zo krijgen zowel cliënten, medewerkers en naasten inspraak in de zorg en ontwikkelen ze kwaltieitsverbetering samen. Albine Moser van Hogeschool Zuyd presenteerde een EBCD project waarbij ze de oncologieafdeling van het ziekenhuis leerde van de ervaringen van ouderen om de kwaliteit van zorg voor deze doelgroep te verbeteren. Christine Dedding van het Athena Instituut vertelde over haar ervaringen met co-creeëren met kinderen en jongeren waarbij het belangrijk is om samen dingen te doen en zo in gesprek te komen. Femke de Wit deelde haar ervaringen met een EBCD project met mensen met een verstandelijke beperking die met zorgverleners nadachten over goede zorg bij het terugdringen van drang en dwang.