Symposium | Maatwerk: keten of fuik?

kalme zee
donderdag 5 dec 2024, 13:00 - 15:30
Type
Symposium
Gesproken taal
Nederlands
Campus Woudestein
Ticket informatie

Gratis entree, aanmelding vereist.

Voeg toe aan agenda
fuik

Maatwerk wordt vaak gezien als hét antwoord op doorgeschoten bureaucratie, standaardoplossingen en het falen van de systeemwereld. De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) maakt maatwerk zelfs tot de norm voor ondersteuning aan burgers, met het keukentafelgesprek tussen burger en professional als belangrijke sleutel daartoe. Maar hoe haalbaar is dit ideaal in de praktijk?

In het proefschrift ‘Maatwerk, van de wet tot aan de keukentafel: keten of fuik’ wordt maatwerk in een bredere institutionele en organisatorische context geplaatst en wordt de complexe dynamiek achter deze open norm blootgelegd. Het onderzoek laat zien dat maatwerk in de praktijk meerlagig vorm krijgt. Verschillende actoren spelen daarin een rol - van de wetgever, tot beleidsmakers bij gemeenten, uitvoerend professionals en juristen - die niet vanzelfsprekend eenzelfde opvatting hebben van wat maatwerk behelst. Dit maakt van maatwerk een betwiste norm. De conclusie? Er is geen sprake van een maatwerkketen, maar eerder van een “maatwerkfuik” waarin gemeenten gevangen raken tussen budgettaire en juridische beperkingen, de discretionaire ruimte voor professionals gering is en de behoeften van burgers uiteindelijk niet gehoord worden.

Tijdens dit symposium gaan experts in op de vraag: “Kan de maatwerkfuik worden omgebogen tot een maatwerkketen?” We nodigen wetenschappers en praktijkexperts uit verschillende disciplines uit om samen te verkennen wat er nodig is voor echt betekenisvol maatwerk. Hierbij willen we de meerwaarde onderzoeken van het combineren van juridische, bestuurskundige, sociologische, antropologische en ethische inzichten.

We hopen u te verwelkomen voor een inspirerende en interactieve bijeenkomst!

13.00 – 13.10 uur: inloop

13.10 – 13.20 uur: opening en korte toelichting maatwerkfuik door Eline Linthorst (Universitair docent Law & Healthcare, Erasmus School of Health Policy & Management)

13.20 – 13.35 uur: Lianne Visser (Universitair docent, Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden)

13.35 – 13.50 uur: Marianne van den Anker (Ombudsman Rotterdam Rijnmond)

13.50 – 14.00 uur: discussie met de zaal

14.00 – 14.20 uur: pauze

14.20 – 14.35 uur: Bert Marseille (Hoogleraar bestuurskunde, in het bijzonder de empirische bestudering van het bestuursrecht, Rijksuniversiteit Groningen, Rechter-plaatsvervanger Centrale Raad van Beroep)

13.35 – 13.50 uur: Gijsbert Vonk (Hoogleraar socialezekerheidsrecht, Sociale Grondrechten, Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Rijksuniversiteit Groningen, respectievelijk Maastricht University)

13.50 – 15.05 uur: Evelien Tonkens (Hoogleraar Burgerschap en Humanisering van de Publieke Sector, Universiteit voor Humanistiek, Utrecht)

15.05 – 15.20 uur: discussie met de zaal

15.20 – 15.30 uur: slot

Verdediging proefschrift

Voorafgaand aan het symposium verdedigt Eline Linthorst haar proefschrift met de titel: Maatwerk, van de wet tot aan de keukentafel: keten of fuik? U bent van harte welkom de verdediging bij te wonen. De openbare verdediging start om 10.30 uur in de Senaatszaal, Erasmus Gebouw.

Aanmeldformulier

Komt u naar het symposium en/of de promotie? Bevat verplichte velden

------------------------------------------------------
De EUR gaat zorgvuldig om met de persoonsgegevens van bezoekers van een EUR website. Persoonlijke gegevens worden conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verwerkt en beveiligd. Met dit privacy statement stellen wij u graag op de hoogte omtrent het gebruik en verwerken van de door de EUR verzamelde persoonsgegevens indien u een EUR-website bezoekt. Wilt u meer weten? Kijk dan op https://www.eur.nl/disclaimer/privacy-statement
------------------------------------------------------

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.