ESHPM Lustrumsymposium: “Klaar voor de toekomst? Houdbaarheid & weerbaarheid van de Nederlandse gezondheidszorg”

donderdag 13 okt 2022, 11:30 - 17:30
Symposium
Gesproken taal

Hal4 aan de Maas, Watertorenweg 200, 3063 HA, Rotterdam

Meld je aan Voeg toe aan agenda

Ter ere van het 40-jarig lustrum van Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) bent u van harte uitgenodigd voor een symposium op donderdag 13 oktober 2022.

Zeker sinds de coronapandemie is er volop aandacht voor de houdbaarheid en weerbaarheid van de gezondheidszorg. Ook binnen ESHPM wordt volop nagedacht over de toekomst van de zorg. Tijdens dit Nederlandstalige beleidsgerichte symposium willen we ons onderzoek in een drietal parallelsessies nader onder de aandacht brengen, waarna er volop ruimte is voor reflectie en discussie. We zijn vereerd dat onder andere Ernst Kuipers (Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) één van de sprekers zal zijn tijdens dit symposium.

• 11.30 – Inloop
  • 12.00 – Netwerklunch
  • 13.15 – Opening symposium door prof.dr. Maarten IJzerman (decaan ESHPM) en dagvoorzitter prof.dr. Marco Varkevisser (ESHPM)
  • 13.30 – 14.30: Parallelsessies

Hieronder vindt u meer informatie over de inhoud van de verschillende parallelsessies. Bij het aanmelden kunt u uw voorkeur doorgeven voor één van de drie parallelsessies. U zult op de dag zelf dan horen bij welke sessie u bent ingedeeld.

Dr. Hedwig Blommestein, prof.dr. Marco Varkevisser en dr. Bram Wouterse

In 2023 stijgen de zorguitgaven op rijksbegroting tot meer dan 100 miljard euro. Het is dan ook niet voor niets dat er zorgen zijn over de financiële houdbaarheid van onze gezondheidszorg. Vorig jaar waarschuwde de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) dat we zonder maatregelen over veertig jaar bijna drie keer zoveel aan zorg uitgeven als nu. Kortom, moeilijke keuzes zijn onvermijdelijk. Maar maakt het huidige kabinet deze keuzes ook? Er wordt veel verwacht van de beweging naar passende zorg, maar wat wordt hiermee precies bedoeld en hoe realistisch is het dat dit tot besparingen gaat leiden? En hoe kunnen we bepalen of nieuwe dure geneesmiddelen wel of niet in het basispakket moeten worden opgenomen?

Dr. Jeroen van Wijngaarden, Lieke Reinhoudt-den Boer MSc, Jonathan Berg MSc

Steeds meer komen we tot het inzicht dat de vraag naar zorg sterk samenhangt met andere levensdomeinen. Met name mensen die in kwetsbare situaties verkeren, bijvoorbeeld stress ervaren vanwege bestaansonzekerheid, eenzaam zijn en/of in een slechte woonsituatie verkeren, hebben vaker en langer te maken met psychische en somatische problemen. Willen we de vraag naar zorg terugbrengen dan is een meer integrale, domeinoverstijgende aanpak, noodzakelijk. In deze workshop willen we enerzijds illustreren wat een bredere kijk op zorg vraagstukken kan opleveren rond kwetsbare groepen. Anderzijds willen we ook laten zien hoe uitdagend integrale samenwerking kan zijn, vanwege zeer uiteenlopende perspectieven tussen hupverleners uit verschillende domeinen over passende zorg en ondersteuning.

Dr. Jitse Schuurmans, Eline Linthorst MSc, dr. Iris Wallenburg

De ouderenzorg kampt met grote uitdagingen. Het aantal kwetsbare ouderen neemt toe, de capaciteit van instellingen is beperkt en de stapeling van verschillende sturingsarrangementen en stelsels maakt het systeem zeer complex. Tegelijkertijd is het zorglandschap versnipperd en wordt (intensieve) zorg op verschillende plekken (thuis of verpleeghuis) en binnen verschillende domeinen (Zvw, Wlz, of Wmo 2015) geleverd. Ouderen vallen steeds vaker tussen wal en schip, waarbij het onduidelijk is wie verantwoordelijk is en hoe de zorg voor hen georganiseerd moet worden.

In deze sessie bespreken we de problemen van toegankelijkheid in de ouderenzorg aan de hand van een casus waarbij we verschillende spanningen –tussen stelsels, verwachtingen van (in)formele zorg, en mogelijkheden van aanbieders– bespreken. Het wordt een interactieve sessie waarbij wij deelnemers uitnodigen om na te denken over de vraag ‘welke rol- en verantwoordelijkheidsverdeling tussen zorg, beleid en onderzoek en onderwijs nodig is om de ouderenzorg toegankelijk te houden?’

• 14.30 – 15.00: Pauze
  • 15.00 – 15.30: Keynotespeech door dr. Ernst Kuipers (Minister van VWS)
  • 15.30 – 16.30:  Paneldiscussie met o.a. prof. dr. Marcel Canoy (o.a. VU & Adviescomissie Pakket ZiN), dr. Anja Schreijer (Pandemic and Disaster Preparedness Center), Anneke Westerlaken (ActiZ), dr. Hedwig Blommestein (ESHPM), dr. Jeroen van Wijngaarden (ESHPM) en dr. Iris Wallenburg (ESHPM)
  • 16.30 – 16.45: Reflectie op 40 jaar ESHPM door oprichter(s) van de faculteit
  • 16.45: Afsluiting door prof. dr. Maarten IJzerman
  • 17.00: Borrel

Voorafgaand aan het symposium bent u van harte welkom voor een netwerklunch. Na afsluiting van het symposium vindt er nog een informele borrel plaats.

U kunt zich aanmelden voor het symposium via de link hierboven.