Bjorn Fijneman

Profile picture of History alumnus Bjorn Fijneman
Kwalitatief analyseren of kwantitatief analyseren; het is de combinatie die ik heb geleerd te maken tijdens de bachelor Geschiedenis, waar ik nu veel profijt van heb in de dagelijkse praktijk

Alumnus Bachelor Geschiedenis

Duik in het verleden

Ik ben geschiedenis gaan studeren vanwege mijn interesse in het verleden. In eerste instantie wilde ik leraar geschiedenis worden, maar ik kwam er al gauw achter dat bepaalde aspecten van het leraarschap niet bij mij pasten. Toen besloot ik de Bachelor Geschiedenis te gaan studeren aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Mijn passie voor het verleden en het kiezen van culturele geschiedenis als focusgebied brachten mij uiteindelijk bij waar ik mij het meest over interesseer: de vraag waarom mensen doen/maken/zeggen wat ze doen.

Wat ik heel fijn vond aan de Bachelor Geschiedenis was dat er voldoende vrijheid in het programma was om een eigen invulling te geven aan het schrijven van papers. Zo was er vaak een overkoepelend thema, maar kon je daarbinnen zelf invulling geven door de vraag die je ging stellen en de bronnen die je daarvoor ging raadplegen. 

Op zoek naar een baan

Na afronding van mijn bachelor programma besloot ik mijn vaardigheden te versterken en uit te breiden, door het volgen van de master Digital Culture Studies aan Tilburg University. Daarna ben ik op zoek gegaan naar een baan. Die zoektocht vond ik in het begin wel spannend, omdat ik net als vele anderen nog niet veel werkervaring had. Gelukkig vond ik via LinkedIn vrij snel mijn huidige baan bij de Inspectie van het Onderwijs. 

Afwisseling

Als analist bij de Inspectie van het Onderwijs ben ik verantwoordelijk voor het schetsen van een eerste beeld over een school/bestuur dat bezocht gaat worden. Dit eerste beeld stel ik op op basis van de door de school opgestuurde documenten en de gegevens die bekend zijn over de school. Dit deel ik vervolgens met de inspecteurs voordat ze de school bezoeken. Wat deze baan interessant maakt? Vooral de afwisseling! Elke school is anders en zo ook wat er wordt aangeleverd door de school aan documenten, zoals jaarverslagen, schoolgidsen of schoolplannen. 

Analyseren is een vaardigheid dat (bijna) elke dag in mijn werkzaamheden terugkomt. Of het nu gaat om kwalitatief analyseren of kwantitatief analyseren; het is de combinatie die ik heb geleerd te maken tijdens mijn bachelor studie en hoe dit ordelijk te doen, waar ik nu veel profijt van heb in de dagelijkse praktijk. 

Advies

Mijn advies in de zoektocht naar een baan is vooral dat je er gewoon voor moet gaan! Denk niet “ze nemen me toch niet aan”, maar probeer het toch. Elke e-mail, elk gesprek is een leermoment en een stap dichterbij het vinden van jouw droombaan. 


 

 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen