Op Tiktok heeft het nummer ‘Europapa’ van Joost Klein een ware trend veroorzaakt waarbij gebruikers massaal aan het hakken slaan. Kan de Nederlandse inzending voor het Eurovisiesongfestival voor een comeback zorgen van de gabberdans? Julian Schaap (ESHCC) analyseert in De Standaard de impact van de Nederlandse inzending op de populariteit van de gabbercultuur.
Het fenomeen hakken, de typerende dans op hardcoremuziek met snel voetenwerk en ritmische bewegingen, ontstond als onderdeel van de gabber-subcultuur in de jaren negentig in Rotterdam. Met het songfestivalnummer van Joost Klein lijkt de dansstijl nu ook te verschuiven naar de mainstream. Maar wat vindt de gabberwereld hier eigenlijk zelf van?
Slap aftreksel?
De meningen zijn verdeeld over deze nieuwe golf van interesse, maar Schaap benadrukt het verschil tussen de enerzijds de gabbercultuur en anderzijds de bonkende gabbermuziek. “Sommigen uit de scene zullen dit zeker zien als slap aftreksel van het echte werk, en het beschouwen als toe-eigening van hun cultuur”. Volgens hem surfen Tiktokkers echter vooral even mee op een trend: “Ik denk niet dat ze een diepe verbinding zullen maken met die subcultuur.”
Nieuwe interesse
Het artikel bespreekt ook de bredere impact van subculturen die uitmonden in de mainstream, met verwijzingen naar eerdere voorbeelden zoals de opkomst van happy hardcore in de jaren negentig. Schaap wijst erop dat hoewel dergelijke trends vaak van tijdelijke aard zijn, ze ook kunnen leiden tot een bredere acceptatie van de subcultuur en mogelijk nieuwe deelnemers aantrekken. Zo zou het best kunnen dat ‘Europapa’ zorgt voor nieuwe interesse in de gabberscene, al betwijfelt Schaap of dat daadwerkelijk zo zal zijn. “Voor wie zich er verder in verdiept, kan het nummer een opstapje worden, maar groot zal die groep niet zijn.”
- Onderzoeker
- Meer informatie
Lees het volledige artikel op de website van De Standaard.