Voel jij je weleens ongemakkelijk? Hoe ervaar je het als het gebeurt of als je het op tv ziet?

Onderzoeken naar ongemakkelijkheid door voormalige Research Master-studenten.
Girl looking through her hands

Een hand geven of een box? Of iets gênants doen zonder je ervan bewust te zijn... Beide kunnen leiden tot ongemakkelijke interacties. Maar hoe voelen we ons hierbij en wat doen we ermee? Voormalige Research Master Sociology of Arts, Culture and the Media studenten Guilherme Giolo, Alina Pavlova en Iván Kirschbaum onderzochten verschillende vormen van ongemakkelijkheid en de effecten ervan samen met prof.dr. Pauwke Berkers en dr. Yosha Wijngaarden.

Het eerste onderzoek, uitgevoerd door Iván en Pauwke, richt zich op de manieren waarop studenten omgaan met ongemakkelijke tv-comedyseries. Hun onderzoek, dat gebaseerd is op diepte-interviews, biedt context over de betrokkenheid van studenten bij ongemakkelijkheid, specifiek in comedy tv-shows. Deelnemers hebben de neiging om zich meer verwant te voelen met een personage zodra dit personage onhandigheid ervaart: het maakt het realistischer voor de studenten. Tijdens ongemakkelijke scènes schakelden de deelnemers voortdurend tussen het perspectief van het personage en hun eigen perspectief. Ofwel door zichzelf in die situatie voor te stellen en hoe ze zich zouden voelen, ofwel door de gevoelens en perspectieven van de personages aan te vullen met die van henzelf. In een tijdperk van culturele onhandigheid, algemene malaise van sociale normen die ons gedrag op het werk, in het gezin of in het sociale leven sturen, draagt deze studie bij aan studies over onhandigheid, de configuratie ervan in populaire cultuur en de reactie van het publiek op ongemakkelijke komische scenarios.

De coronapandemie heeft nieuwe ongemakkelijke situaties doen ontstaan, zoals hoesten in een lift of de nachtmerrie van het per ongeluk aan laten staan van je microfoon tijdens een Zoom meeting. Deze nieuwe verschuiving in ongemakkelijkheid werd bestudeerd door Guilherme, Alina, Pauwke en Yosha, met een specifieke focus op de verschuiving van sociale praktijken zoals handen schudden naar nieuwe interactierituelen. Gebaseerd op hun persoonlijke observaties resulteerde deze verschuiving vaak in ongemakkelijkheid: "zullen we voor een box, elleboog of zwaai gaan?” - of bleef je vaak hangen omdat de ander niet wist wat die moest doen? Daarom wilden Guilherme, Alina, Pauwke en Yosha beter begrijpen wat mensen als mislukte interacties tijdens de pandemie beschouwden of hoe ze deze ongemakkelijke momenten ervaarden. Ze deden dit door te kijken naar hoe onhandigheid werd besproken in sociale en nieuwsmedia tijdens de eerste golf van de pandemie. Met hun onderzoek toonden ze aan dat ervaringen van ongemakkelijkheid vaak verband houden met de noodzaak van lichamelijke en situationele co-aanwezigheid, waardoor een sterker gevoel van intimiteit, synchroniciteit en volgtijdelijkheid ontstaat.

Pauwke en Yosha werken momenteel aan hun boek A Sociology of Awkwardness: On Social Interactions Gone Wrong. Dat volgend jaar gepubliceerd zal worden. De studies met voormalige Research Master studenten Guilherme, Alina en Iván komen deels voort uit dit project.

Promovendus
Onderzoeker

Lees het gehele onderzoek door Iván Kirschbaum en Pauwke Berkers, Awkwardness Sells, but Who’s Buying? How Students Navigate Awkward TV Comedy Series, hier.

Lees het gehele onderzoek door Guilherme Giolo, Alina Pavlova, Pauwke Berkers and Yosha Wijngaarden, Handshakes and Hashtags: How Changing Social interactions Make Us Feel Awkward, hier.