Vertrouwen in instituties en de rol van cultuur en media

Marc Verboord en Susanne Janssen publiceerden een artikel in International Journal of Press/Politics
European Parliament

In een recent artikel in The International Journal of Press/Politics, laten Marc Verboord en Susanne Janssen (Media Studies) samen met Deense collega’s Nete Nørgaard Kristensen and Franziska Marquart zien dat institutioneel vertrouwen wordt beïnvloed door hoe instituties presteren, de culturele waarden die mensen aanhangen, en, in mindere mate, mediagebruik.

Het vertrouwen dat mensen hebben in maatschappelijke instituties is een belangrijke graadmeter voor het functioneren van democratie. Institutioneel vertrouwen lijkt echter af te nemen – een ontwikkeling die wel is geassocieerd met ontwikkelingen in het politieke veld en medialandschap. Volgens sommigen hebben politieke polarisatie en de opkomst van extreemrechts populisme geleid tot een “cultural backlash” tegen progressief-liberale waarden en zelfs democratische principes. Tegelijkertijd wordt het gebruik van digitale media ook vaak geassocieerd met minder vertrouwen.

In een recent artikel in The International Journal of Press/Politics, onderzoeken Marc Verboord en Susanne Janssen samen met Deense collega’s Nete Nørgaard Kristensen and Franziska Marquart welke van deze factoren de meeste invloed hebben institutioneel vertrouwen in negen Europese landen. Het blijkt dat zowel culturele waarden als de prestaties van instituties van belang zijn. Mediagebruik speelt minder een rol. Wel blijkt dat vooral het gebruik van publieke televisiezenders positief samenhangt met institutioneel vertrouwen, terwijl het gebruik van sociale media en videoplatforms negatief samenhangt met institutioneel vertrouwen.
Het artikel is onderdeel van het Horizon project “EUROPEAN INVENTORY OF SOCIETAL VALUES OF CULTURE AS BASIS FOR INCLUSIVE CULTURAL POLICIES”. Bovendien is het een van de uitkomsten van de visiting professorship van Nete Nørgaard Kristensen in ESHCC in 2022/2023.

Onderzoeker