Verschilt de voorstelling van epidemieën door de tijd heen?

Hoe ziekte in de filmindustrie wordt gebruikt om ras te conceptualiseren
Cinema chairs

Voormalig ESHCC-student geschiedenis Phạm Thùy Dung heeft haar BA-scriptie verwerkt tot een artikel dat is gepubliceerd in het peer-reviewed Journal of Media History. Het artikel analyseert continuïteiten en veranderingen in de instrumentalisering van ziekte in cinema als een manier om ras te conceptualiseren. Veranderde de voorstelling in lijn met andere filmtrends? En in hoeverre speelde de historische context van globalisering en onzekerheid een rol?

Arrowsmith (John Ford, 1931): Een van de geanalyseerde films in het artikel

Samen met co-auteurs Dr. Daniel R. Curtis en Dr. Qijun Han, onderzoekers binnen ESHCC's history department, analyseert Pham hoe ziekte werd gebruikt bij het conceptualiseren van ras in vijf films geproduceerd in de jaren 1930 en in vijf films geproduccerd van 1950 tot 1962. Omdat eerder werd bevonden dat de Tweede Wereldoorlog een significant effect heeft gehad op de weergave van niet-blanke bevolkingsgroepen in films, was dit onderscheid van essentieel belang volgens de auteurs van het onderzoek. 

Vóór de Tweede Wereldoorlog, leggen de auteurs uit, focusten films zich dan ook meer op de omgeving van de Ander als het centrum van de ziekte, de zogenaamde "incubatie". Wanneer dit wordt vergeleken met films die na de oorlog werden geproduceerd, zagen ze dat de films vaak meer gericht waren op de overdracht van de ziekte. Zo werd er het beeld gecreëerd dat de ziekte zich verspreidde naar, vaak, blanke gemeenschappen, ook wel de "bestemming" genoemd. 

Het ‘Outbreak Narrative” 

Het artikel historiseert daarbij belangrijke kaders die gebruikt worden voor het interpreteren van de representatie van epidemieën, zoals het "Outbreak Narrative". Het framework stelt dat door middel van dit narratief epidemieën vaak worden overgebracht als afkomstig uit economisch 'onderontwikkelde' omgevingen of uit 'niet-mainstream' subculturen en vervolgens worden gezien als zich bewegend in de richting van een zogenaamd gezonde samenleving. Gezien dit kader leggen de auteurs uit dat deze bevindingen niet constant zijn wanneer ze in de historische context van hun eigen onderzoek worden geplaatst.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen