Tina van der Vlies te gast in EuroClio podcast over de rol van geschiedenisonderwijs

Alexander Santos Lima

Tina van der Vlies is geïnterviewd door EuroClio, de Europese Vereniging van Geschiedenisonderwijzers, over haar NWO Rubicon onderzoek ‘Why school history matters’ in de nieuwste aflevering van de EuroClio podcast ‘Past Times – Talking and Teaching History’, een Engelstalige podcastserie voor en door geschiedenisonderwijzers.

Het doel van de podcast is het bespreken van onderwerpen en uitwisselen van ideeën die relevant zijn voor geschiedenisonderwijs, om elkaar te inspireren en om te leren van de kennis binnen de community. Tina van der Vlies en host van de podcast, Andreas Holtberget, bespreken meerdere vraagstukken die aansluiten bij het thema van de 28ste editie van de EuroClio conferentie: ‘What is history for?’.

Valt er bijvoorbeeld nog wel iets te zeggen voor geschiedenisonderwijs in relatie tot een gedeelde nationale identiteit, gezien de multiculturele samenleving en globalisering aan de ene kant en het aanhoudende succes van de natiestaat aan de andere kant? En als we ervoor kiezen om het geschiedenisonderwijs te richten op historisch denken en historische vaardigheden, zou dat dan extra ruimte geven aan nationalistische of populistische bewegingen om het geschiedenisonderwijs te kapen? Maar ook de verschuiving van geschiedenis als verplicht vak naar keuzevak in sommige landen komt ter tafel. Welke redenen liggen ten grondslag aan deze ontwikkeling?

Luister de podcastaflevering met Tina van der Vlies