Van barbiefilms en de marginalisering van “meisjesmedia” tot innovatieve strategieën van verzet door kersenplukkers in Chili, het 2e Connected Learning Symposium bracht studenten en alumni van zes verschillende scholen van de Erasmus Universiteit samen. Het doel? Het delen en bespreken van kennis die is geproduceerd voor hun scriptie of andere opdrachten die te maken hebben met sociale ongelijkheid en hoe deze te bestrijden.
Op 10 juni 2023 woonden meer dan 50 deelnemers van verschillende scholen van de Erasmus Universiteit (ESSB, ESHCC, RSM, ISS, EUC, ESE) en andere instellingen voor hoger onderwijs het 2e Connected Learning Symposium bij. In het historische gebouw De Machinist in Rotterdam gingen studenten en alumni van bachelor- en masteropleidingen in op urgente maatschappelijke vragen. Hun uiteenlopende en interdisciplinaire antwoorden en benaderingen waren gegroepeerd in vier parallelle panels en vijf posterpresentaties.
Dringende strijd en initiatieven in Rotterdam
Panel 1 stelde een aantal modewoorden rond hedendaags Rotterdam ter discussie: “multicultureel”, “futuristisch”, “avant-garde”, om er een paar te noemen. Met een kritische benadering ontleedden de presentatoren in deze sessie gentrificatieprocessen in de Nieuwe Binnenwegbuurt en legden ze de structurele barrières bloot voor studenten zonder papieren in Rotterdam om hoger onderwijs te volgen. Grassroot oplossingen werden verder besproken met het “EURscool” mentorproject als een opmerkelijk voorbeeld.
Creatieve strategieën tegen onderdrukkende structuren
Panel 2 richtte zich op “creatieve strategieën tegen onderdrukkende structuren”. Het onderzocht hoe verschillende sociale groepen op ingenieuze wijze omgaan met moeilijke omstandigheden en machtsverhoudingen over de hele wereld. De discussie ging over de inspanningen van NGO’s die strijden tegen armoede in Afrika; humanitaire boten die geconfronteerd worden met de toenemende politie in het Middellandse Zeegebied; kersenplukkers in Chili die zich proberen te verzetten tegen onderdrukkende werkomstandigheden; de thuismaakpraktijken van leden van de Myanmarese diaspora in Europa; en hoe maatschappelijke organisaties Bin Granada, Spanje, zich inzetten voor migrantenbewoners.
Gemedieerde inclusie en exclusie
“Mediated in- and ex-clusion”, panel 3, onthulde de toenemende online discriminatie bloot en de tegenreacties die zijn ontstaan in dit medialandschap. Enkele van de strategieën tegen onderdrukking die ze bespraken, waren een reflexief engagement met iemands eigen raciale vooroordelen; queer manieren van online socialisatie; Andes-pop als een vorm van verzet en erkenning; en een kritische heroverweging van het vrouwelijke in Barbie-films en andere “meisjesmedia”.
Ongelijkheid bespreken via documentaires en postervisualisaties
Het symposium van dit jaar stapte ook buiten de geschreven teksten en onderzocht audiovisuele benaderingen voor het maken en delen van kennis. Panel 4, “Ongelijkheid door een audiovisuele lens”, bracht ESHCC- en EUC-studenten samen. De eersten vertoonden en reflecteerden op de essayvideo’s die ze produceerden voor een onderzoek workshop over media en migratie, terwijl EUC-studenten bottom-up en top-down stedenbouwkundige benaderingen tegenover elkaar zetten, zoals vastgelegd in twee videodocumentaires.
Terug in de plenaire zaal gingen één-op-één posterpresentaties over onderwerpen als patriarchaat en feminisme in het hoger onderwijs, duurzaamheid en financiële uitsluiting. Toegewezen discussianten en andere deelnemers hadden de gelegenheid om deel te nemen aan rijke, interdisciplinaire gesprekken met de auteurs van de posters.
Sociale rechtvaardigheid zichtbaar maken in een bewegingsperformance
Ter afsluiting werden de deelnemers getrakteerd op een opmerkelijke bewegingsvoorstelling van Tu Hoang en Maika Sontrop. De speciaal voor het symposium gecreëerde performance bracht invloeden van Kungfu, Taichi, klassiek ballet, urban hiphop, popping, krump en andere hedendaagse stijlen samen. De artiesten lieten niet alleen op prachtige wijze hun begrip van sociale rechtvaardigheid zien door middel van hun lichaam, maar ze veroorzaakten ook een rijke vraag- en antwoordronde met het publiek. Hun antwoorden onderstreepten hoe dansstijlen, net als de verschillende aspecten van iemands identiteit, niet passen in vooraf gegeven categorieën, maar betekenisvol worden in hun vloeiende relatie tot elkaar, in alledaagse interacties en improvisaties.
De waarde van het audiovisuele in werkelijk interdisciplinair onderzoek
De voorstelling bracht voor veel deelnemers de gesprekken samen die ze tijdens het evenement hadden gevoerd en voegde een nieuwe dimensie toe aan de manier waarop we kennis kunnen produceren en delen. Alex Huang, student IDEA-officier bij ESSB en moderator van een van de panels, legde uit over het programma in het algemeen: “Ik had nooit gedacht dat audiovisuele technieken zo impactvol konden zijn, het vertalen van onderzoek door middel van films, documentaires en zelfs dansbewegingen. Dat is iets nieuws dat ik dit jaar heb geleerd: onderzoek op verschillende betekenisvolle manieren presenteren en samenwerken met kunstenaars om onderzoek echt interdisciplinair te maken”.
Het 2e symposium over Connected Learning werd georganiseerd door Isabel Awad en Elliot Zepeda, met steun van het Erasmus initiative Vital Cities and Citizens (VCC).
Fotoalbum
- Onderzoeker
- Meer informatie
Dit symposium is onderdeel van Learning for Equality.